سرویسهای شاتل
ADSL
- ۱) سرویس +ADSL2 چیست؟
- ADSL مـخـفـف عـبـارت Asymmetric Digital Subscriber Line به معنای “خط اشتراک دیجیتال نامتقارن” است. سرعت این سرویسها از ۱۲۸Kbps تا ۱۶۳۸۴Kbps متغیر است. با استفاده از این فناوری مشتری میتواند روی خط تلفن ثابت خود و با استفاده از مودم +ADSL2، ارتباط اینترنت برقرار کند. در این سرویس کاربران از پهنای باند اشتراکی استفاده میکنند.
- ۲) مزایای استفاده از +ADSL2 چیست؟
- دسترسی به اینترنت با حداکثر سرعت ۳ برابر بیش از روش ADSL و با پوششدهی بالاتر
- امکان ارایه خدمات برای مشترکینی که در فواصل دورتر از مراکز مخابراتی قرار دارند
- ضریب خطای پایینتر در جلوگیری از ایجاد خدشه در مکالمات صوتی
- قیمت پایینتر در مقایسه با اینترنت بیسیم یا اینترنت همراه
- پایداری بیشتر در تغییرات جوی و جغرافیایی در مقایسه با روشهای بیسیم
- ۳) شرایط مورد نیاز برای دریافت سرویس +ADSL2 چیست؟
- سرویس شاتل در مرکز مخابراتی یا مجتمع و برج مورد نظر راهاندازی شده باشد یا شاتل در مرکز مخابراتی مورد نظر فعال و دارای امکانات قابل ارایه باشد.
- پذیرش فرم شرایط استفاده دسترسی به اینترنت پرسرعت بر بستر DSL و فرم فارسی تفاهمنامه اجرایی سرویس DSL
- وجود بستر مناسب و سیم مسی در مسیر خط تلفن
شرایط زیر برای مشترکین حقیقی ضروری است:
- تایید فرمهای درخواست سرویس و خدمات همراه با فرم تفاهمنامه اجرایی سرویس DSL
- تصویر کارت ملی مشترک
شرایط زیر برای مشترکین حقوقی ضروری است:
- کد اقتصادی، شناسهی ملی و شماره ثبت
- مهر و امضای فرمهای درخواست سرویس و خدمات همراه با فرم تفاهمنامه اجرایی سرویس DSL
- تصویر کارت ملی رابط
- ۴) سرویس +ADSL2 روی چه خطوطی قابل ارایه است؟
- در حال حاضر امکان ارایه سرویس اینترنت پرسرعت تنها روی خطوطی وجود دارد که در سرتاسر مسیر، از مرکز مخابرات تا محل کاربر، مسی باشند. چنانچه خط تلفن مشترک در مسیر خود PCM (انشعابی)، فیبر نوری (ONU) و یا ریموت (Remote) باشد، امکان ارایهی سرویس +ADSL2 روی آن وجود نخواهد داشت. بر این اساس، برای استفاده از این سرویس، داشتن خط تلفن مسی ضروریست. گفتنیست که شرکت شاتل برای مجتمعهایی که ارایهی سرویس +ADSL2 روی خطوط آنها امکانپذیر نیست، در صورتیکه تعداد مناسبی از واحدهای مسکونی آنها متقاضی دریافت اینترنت پرسرعت ثابت باشند، با نصب تجهیزات اختصاصی در محل مجتمع، ارایهی سرویس +ADSL2 را میسر کرده است.
- خطوط فیبر:
مراکز مخابراتی، در مناطق پرتراکم از فیبر نوری برای ارایه خطوط تلفن به مشتریان خود استفاده میکنند. رایجترین مثال در برجهای جدید است که مخابرات در نزدیکی برج یا داخل برج، یک سوییچ مخابراتی کمظرفیت نصب میکند و با فیبر نوری به سوییچ اصلی مرکز متصل میشود. در این حالت کیفیت خطوط بسیار خوب است اما از آنجایی که برای ارایه خدمات +ADSL2 وجود ارتباط از طریق “سـیم مسی” از محل تجهیزات شرکت PAP تا محل مشترک به صورت یکپارچه ضروری است، ارایه سرویس +ADSL2 به دلیل وجود فیبر نوری در میانه مسیر، غیرممکن میشود. مراکز Remote مراکز مخابراتی محلی هستند که معمولاً مرکز مخابراتی برای یک نــاحیه خود، ایجاد میکند. در چنین شرایطی مرکز مخابراتی محلی را مشخص و یک محفظهی MDF کوچک در آن ایجاد میکند و خطوط تلفن از طریق فیبر نوری از مرکز مادر به این محل منتقل میشود.
- خطوط PCM:
اگـــر مرکز مخابراتی ظرفیت کافی نداشته باشد که به هر کاربر دقیقاً یک زوج سیم از مرکز مخابرات اختصاص یابد، یک زوج سیم تا محلی (برای مثال تا سر یک کوچه یا یک برج) کشیده میشود و یک PCM BOX ســر خــط گـذاشته میشود تا از همین یک خط تعداد زیادی خط منشعب شود و به هر کاربر یــک خــط مــنشعب شده اختصاص یابد. در اصطلاح تعدادی خط تلفن در سالن MDF روی یک زوج سیم Multiplex و در طــرف دیــگــر بار دیگر DeMultiplex میشود و تعدادی خط منشعب شده تحویل داده میشود. بنابراین خط تلفن منشعب شده، به طور همزمان ظرفیت انتقال داده و مکالمه صوتی را نخواهد داشت و ارایهی سرویس +ADSL2 روی آن امکانپذیر نخواهد بود.
- خطوط فیبر:
- ۵) نحوه دریافت سرویسهای شاتل در مجتمعها و برجها چهگونه است؟
- برقراری تماس با کارشناسان شاتل و برگزاری جلسات اولیه در مجتمعهای متقاضی
- ارایه درخواست رسمی از سوی هیات مدیره مجتمع به کارشناسان شاتل و مشخص کردن تعداد متقاضیان استفاده از خدمات و تعداد سرویسهای مورد نیاز برای آغاز همکاری
- بررسی فنی و امکانسنجی ارایه خدمات به متقاضی توسط شرکت شاتل، در این مرحله کارشناسان فنی شاتل ضمن مراجعه به محل مشتری، امکان ارایه سرویس را از نظر فنی بررسی میکنند و در صورتی که ارایه سرویس امکانپذیر باشد و تعداد متقاضیان برای دریافت خدمات به حد نصاب مورد نظر رسیده باشد، فرآیند راهاندازی سرویس وارد مرحله عقد قرار میشود.
- عقد قرارداد و نصب تجهیزات، در این مرحله شاتل برای تخصیص فضا و نصب تجهیزات در محل برج، قراردادی کلی با هیات مدیره مجتمع منعقد و سپس تجهیزات مورد نیاز را نصب و راهاندازی میکند. مجتمع ابتدا به وسیله آنتنها و رادیوهای بیسیم با یکی از دکلهای شاتل، با سرعت بالا ارتباط برقرار میکند و پس از نصب تجهیزات مخابراتی، امکان ارایه سرویس برای هر واحد به صورت مجزا از طریق خطوط تلفن آنها فراهم میشود.
- ۶) مهمترین مزایای استفاده از این سرویس در مجتمع و برجها چیست؟
- وابسته نبودن امکان ارایه سرویس به وجود امکانات در مراکز مخابراتی
- امکان ارایه سرویس حتا در صورت وجود مشکلاتی همچون فیبر نوری بودن خطوط تلفن
- امکان ارایه سرویس اینترنت با سرعتی بالاتر از ۱۶Mbps (در صورت فراهم بودن شرایط)
- راهاندازی سرویس در کمترین زمان ممکن به دلیل حذف مراکز مخابراتی منطقه و راهاندازی خطوط از داخل MDF ساختمان
- کوتاه شدن مسیر ارایه خدمات به متقاضیان به دلیل حذف مراحل مرتبط با مرکز مخابراتی (از قبیل رانژه شدن خط و …)
- راهاندازی سرویس بدون طی کردن مراحل اداری مورد نیاز مراکز مخابراتی (همچون ارسال مدارک و اطلاعات مربوط به مالک خط تلفن و …)
- بهرهمندی از خدمات پشتیبانی ویژه برای ساکنین برجها و مجتمعها
- بهرهمندی از امتیازات مشتریان خاص برای رسیدگی به مشکلات احتمالی
- اختصاص تجهیزات ویژه برای هر مجتمع
- دستیابی به کیفیت بینظیر خدمات به دلیل کوتاه شدن مسیرهای ارتباطی
- پشتیبانی تلفنی و حضوری در هر ساعت از شبانهروز و در تمامی روزهای سال
سرویسهای خانواده Fair
- ۱) سرویسهای غیرحجمی (خانوادهFair) چه نوع سرویسهای هستند؟
- سرویسهای غیرحجمی شاتل با عنوان سرویسهای Fair، شامل سرعتهای ۵۱۲Kbps تا ۱۶Mbps است. هریک از این سرویسها آستانه مصرف منصفانهای دارند که میتواند برای مرور ترافیک داخلی یا بینالملل مصرف شود. مشترک در هر سرویس میتواند به اندازه دو برابر ترافیک بینالملل، از ترافیک داخلی استفاده کند. برای مثال اگر آستانه مصرف منصفانه شما ۲۵ گیگابایت باشد، شما اگر همه این ترافیک را به ترافیک بینالملل اختصاص بدهید به اندازه ۱۲.۵ گیگابایت ترافیک خواهید داشت. ترکیب استفاده از این ترافیک به نوع نیاز کاربر بستگی دارد ممکن است کاربرانی مایل باشند همهی حجم ۲۵ گیگابایتی این ترافیک را به ترافیک داخلی اختصاص دهند. در پایان هر ماه آستانه مصرف منصفانه مشترک صفر میشود و بار دیگر به وضعیت اولیه برمیگردد.
سرویسهای Fair به دو دسته اصلی FairSilver و FairBronze تقسیم میشوند.
- ۲) آیا سرویسهای FairSilver و FairBronze امکان استفاده از بسته شبانه دارند؟
- بله. براساس سیاستهای تشویقی شاتل، مشتریان میتوانند با پرداخت ۱۰،۰۰۰ تومان در ماه و خرید بستههای ترافیک شبانه، در ساعات ۱ تا ۸ بامداد بدون محاسبه ترافیک از سرویس اینترنت خود استفاده کنند. تبادل ترافیک تضمین شده برای این بسته، ۵ گیگابایت ترافیک بینالملل و ۲۰ گیگابایت ترافیک ایران است. به سرویسهایی که به همراه آنها بسته شبانه خریداری شده باشد، FG و به سرویسهایی که این بسته را نداشته باشند، NFG گفته میشود.
- ۳) منظور از سرویسهای Fair با خدمات نقرهای و خدمات برنزی چیست؟
- سرویسهای Fair به دو گروه FairSilver و FairBronze تقسیم میشوند. سرویسهای Fair با خدمات نقرهای سرویسهایی هستند که با توجه به ویژگیها و خدمات خاصی که به کاربر ارایه میدهند نسبت به سایر سرویسها متمایز هستند. این ویژگیها در حال حاضر فقط توسط شرکت شاتل و بر روی سرویسهای FairSilver ارایه میشوند که از مهمترین ویژگیهای این سرویسها میتوان به تضمین کیفیت در ۹۹٪ موارد بر اساس مصوبهی ۲-۱۷۷ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی اشاره کرد. سرویسهای Fair با خدمات برنزی یا FairBronze نیز سرویسهایی هستند که از ویژگیهای خاص خود برخوردارند که البته در مقایسه با سرویسهای نقرهای محدودتر هستند. کیفیت ارایه سرویس در این گروه نیز در ۹۸٪ موارد تضمین شده است. توضیحات زیر سایر ویژگیهای این دو نوع سرویس را به طور خلاصه ملاحظه میفرمایید.
ویژگی خدمات سرویس Fair با خدمات نقرهای سرویس Fair با خدمات برنزی SLA %۹۹ %۹۸ افزون بر پشتیبانی ۲۴ ساعته و پشتیبانی هوشمند و خودکار (بدون کمک کاربر) که هم شامل سرویسهای Fair با خدمات برنزی و هم خدمات نقرهای میشود، سرویسهای نقرهای شاتل از مزایایی همچون پشتیبانی حضوری رایگان (۲ بار در سال)، ارسال رایگان مدارک و تجهیزات، فضای آپلودسنتر در شاتللند، اولویت پاسخگویی در مرکز تماس، محافظت از حملات DDoS، امکان استفاده از پروفایل Game به صورت رایگان و روزآمدسازی خودکار نرم افزار تجهیزات (Firmware Update) نیز برخوردار خواهند بود. بیتردید سرویسهای Fair با خدمات برنزی نیز میتوانند از خدمات یاد شده بر اساس تعرفه بهرهمند شوند.
- ۴) خدمات محافظت از DDOS که در سایت به آن اشاره شده است به چه معناست؟
- در طرح نقرهای، محافظت از سیستم مشترک در مقابل حملات سایبری از نوع DDOS توسط شاتل انجام میشود که در صورت نبود محافظت کافی ممکن است هکرها با سواستفاده از اینترنت مشترک، علاوه بر مصرف ترافیک، موجب کندی سرعت اینترنت سیستم شوند.
- ۵) مشترک چهطور میتواند از فضای آپلود سنتر رایگان شاتللند استفاده کند؟
- چنانچه طرح نقرهای روی سرویس مشترک فعال باشد، میتواند با مراجعه به سایت شاتللند و ثبتنام در سایت از ۱۵۰ گیگابایت فضای اختصاصی برای آپلود و به اشتراک گذاری فایلهای خود بهرهمند شود.
- ۶) منظور از امکان استفاده از Profile Game چیست؟
- سرویسهای نقرهای دارای Ping سرویس کوتاهتر و مناسب برای انجام بازیهای آنلاین، سرویسهای Voip و ویدیو کنفرانس هستند.
- ۷) روزآمدسازی خودکار نرمافزار تجهیزات (Firmware) به چه معناست؟
- Firmware یک نرم افزار واسط است که شرکت سازنده آن را روی مودم نصب کرده است. Firmware مودم نیز مانند هر نرمافزار دیگری ممکن است دارای باگ یا نقصهایی باشد که به مرور زمان شناسایی و سبب اختلالاتی همچون ارتباط مودم به اینترنت یا آسیبپذیریهای جدی میشوند، خوشبختانه شاتل برای اولین بار در کشور امکان بهروزرسانی خودکار نرمافزار مربوط به مودم را فراهم کرده است. پس از بهروزرسانی مودم، ویژگیهای جدید به مودم شما اضافه میشود و نقصهای فنی احتمالی که توسط شرکت سازنده مودم مشخص و رفع شدهاند، برطرف میشود و یا موجب بهبود عملکردهای موجود در مودم شوند.
- ۸) منظور شما از اولویت پاسخگویی چیست؟
- شاتل شرایطی را برای پاسخگویی به تماسهای مشتریان در نظر گرفته است که بر اساس آن همهی مشتریان با کمترین مدت زمان انتظار در صف پاسخگویی قرار میگیرند. با این وجود پاسخ به مشتریان خدمات نقرهای با سرعت و اولویت بیشتری انجام میشود. به این معنی که به درخواستهای این دسته از مشتریان در صفی جداگانه و با سرعت عمل بیشتر پاسخ داده خواهد شد.
- ۹) ACS چیست؟
- (ACS (Automatic Config System یا سیستم تنظیم خودکار راهکاریست که با استفاده از آن مودم مشترک به صورت خودکار تنظیم میشود. خوشبختانه شاتل نخستین شرکت ایرانی است که با بهرهگیری از ACS تنظیم خودکار مودم مشترکین و همچنین عیبیابی خودکار مشکلات فنی را به آسانترین و سریعترین شیوه، ممکن کرده است. برای اطلاعات بیشتر در این باره میتوانید اینجا کلیک کنید.
- ۱۰) پشتیبانی حضوری برای مشترکین با سرویس FairSilver در حال حاضر چند بار انجام میشود؟
- ۲ بار در سال به صورت رایگان قابل انجام خواهد بود.
- ۱۱) در حال حاضر مشترک FairSilver چند بار میتواند از پیک رایگان شاتل استفاده کند؟
- هزینه پیک به هر تعدادی که لازم باشد برای مشترکین با سرویس FairSilver رایگان است.
- ۱۲) آستانه مصرف چیست؟
- منظور از آستانه مصرف منصفانه، حداکثر میزان تبادل ترافیک مجاز در یک ماه (دریافت و ارسال) است.
- ۱۳) ترافیک داخلی چیست؟
- ترافیک داخلی در واقع مربوط مرور یا دانلود در تعداد زیادی از وبسایتهای منتخب و پر بازدید داخلیست که میزبانی آنها هم در داخل کشور انجام میشود و تقریبا شامل همه وبسایتهای پرمخاطب داخلی است. فهرست این سایتها در وبسایت شاتل در دسترس است.
- ۱۴) ترافیک بینالملل چیست؟
- ترافیک بینالملل در واقع مربوط به مرور یا دانلود در وبسایتهای بینالمللی است که میزبانی آنها هم در خارج از کشور انجام میشود.
- ۱۵) سرعت سرویسهای FairSilver و FairBronze به چه صورت است؟
- هر یک از این سرویسها به نام سرعت خود نامگذاری شدهاند و سرعت آنها از ۵۱۲Kbps تا ۱۶Mbps متغیر است. برای مثال سرعت FairSilver 512، معادل ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه است.
- ۱۶) با عبور از آستانه مصرف سرعت مشترکین به چه میزان خواهد رسید؟
- بر اساس مصوبه ۲۶۶، پس از عبور از آستانه استفاده منصفانه ماهانه، سرعت سرویس کاربران بر اساس قوانین استفاده منصفانه محدود به ۱۲۸Kbps خواهد شد. کاربران برای خروج از این وضعیت، میتوانند حجم ترافیک اضافه خریداری کنند و دوباره با سرعت و شرایط قبلی از سرویس استفاده کنند. گفتنیست بسته ترافیک اضافه خریداری شده در صورت تمدید سرویس و مطابقت با قوانین تغییر سرویس، به دوره بعد منتقل میشود.
- ۱۷) تاریخ انقضای ترافیکها به چه صورت است؟
- همهی بستههای ترافیک اضافه، تاریخ انقضا یکساله دارند مگر بستههای ترافیکی که هنگام خرید، بازه زمانی اعتبار آن اعلام میشود.
- ۱۸) آیا سرویسهایFair در صورت پرداخت بلند مدت شامل تخفیف میشوند؟
- بله، سرویسهای ششماهه از ۵ درصد تخفیف و در صورت خرید سرویسهای یکساله از ۱۰ درصد تخفیف برخوردار خواهند بود.
VDSL و FTTC
- ۱) سرویس VDSL چیست؟
- VDSL مـخـفـف عـبـارت Very high bit-rate DSL است که شرکت شاتل برای نخستین بار در کشور ، با استفاده از پیشرفتهترین تجهیزات و فناوریها در اختیار ساکنان برجها و مجتمعها قرار میدهد. افزون بر این، ارایه سرویس VDSL به مشترکین مراکز مخابراتی منتخب، که شرایط فنی لازم برای دریافت سرویس را داشته باشند، آغاز گردیده است. در خدمات VDSL سرعت دانلود و آپلود اطلاعات بر بستر DSL تا بیش از ۱۰ برابر روش ADSL قابل افزایش است. با توجه به نزدیک بودن فاصله میان مرکز ارایه کننده و مشترک گیرنده این خدمات در برجها و مجتمعهایی که تجهیزات شاتل قرار دارد، امکان ارایه این سرویس با کیفیتی ثابت برای مشتریان فراهم میشود.
- ۲) مزایای سرویس VDSL چیست؟
- امکان ارایه پهنای باند سرویسهایی با سرعتهای بالا تا سقف ۵۰ مگ
- تامین پهنای باند بسیار بالا (تا ده برابر بیش از ADSL) از طریق سیم تلفن برای کاربران
- کیفیت ثابت و نوسان اندک خدمات
- امکان بهرهگیری از خدمات آنلاینی که نیاز به پهنای باند بالاتر دارند (تماشای آنلاین ویدیو، مکالمات صوتی و تصویری بر بستر اینترنت و …)
- هزینه بهینه در مقایسه با پهنای باند و کیفیت خدمات که علاوه بر مشتریان اداری امکان استفاده از این خدمات را برای مشترکین خانگی فراهم میسازد.
- ۳) آیا تجهیزات سرویس VDSL با سرویسهای دیگر متفاوت است؟
- مودمهای مربوط به این نوع سرویسها VMG1312-T20B و VMG5301-T20A مخصوص این سرویس است که برای بررسی قیمت مودمها میتوان اینجا کلیک کرد. لازم به ذکر است این مودم قابلیت استفاده روی سرویسهای ADSL را نیز دارد.
- ۴) سرویس FTTC چیست؟
- FTTC مخفف “Fiber To The Cabinet” است. در این تکنولوژی پهنای باند از طریق فیبرنوری تا نزدیکترین کابینتی که به محل مشترک وجود دارد منتقل میشود. این کابینتها توسط شاتل در کنار کافوهای مخابراتی نصب شده و پورتهای +ADSL2 و VDSL در آن قرار دارد. پورتها از طریق کابلی که بین کابینت شاتل و کافو مخابرات وجود دارد به کافو منتقل شده و در آنجا با اتصال به خط مشترک، رانژه انجام میشود.
- ۵) منظور از کافو مخابراتی چیست؟
- منظور از کافو مخابراتی باکسهایی است که توسط مخابرات نصب شده و شامل خط تلفن مشترکین است. کافوهای مخابراتی دو نوع هستند:
کافو مسی: در این نوع کافو خطوط مشترکین از مرکز مخابراتی تا کافو از طریق زوج سیمهای مسی منتقل میشود.
کافو نوری: در این نوع کافو خطوط مشترکین از مرکز مخابراتی تا کافو از طریق فیبر نوری منتقل میشوند.
- ۶) منظور از کابینت شاتل چیست؟
- منظور از کابینت شاتل، باکسهایی است که توسط شاتل در کنار هر یک از کافوهای مخابراتی نصب شده و DSLAM که شامل پورتهای +ADSL2 و VDSL است در آن نصب میشود.
- ۷) مزیت سرویس FTTC چیست؟
- در این سرویس حداکثر فاصله از کافو مخابرات تا محل مشترک ۳۰۰ متر است، بنابراین با کاهش فاصله، سرعت و کیفیت سرویس به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در صورتی که مشترک از سرویس ADSL استفاده کند در شرایط ایده آل میتواند سرعتی برابر ۲۰Mbps را تجربه کند. همچنین این سرعت در صورت استفاده از سرویس VDSL در شرایط ایده آل تا حدود ۱۰۰Mbps است. این تکنولوژی میتواند مشکل مشترکینی که به علت کشش پایین خط امکان بهرهمندی از سرعتهای بالاتر را نداشتند به طور کلی برطرف کند. این سرویس در مقایسه با سرویسهای روی بستر وایرلس به صرفهتر و پایدارتر است. همچنین شرایط آب و هوایی بر کیفیت سرویس تأثیر منفی نمیگذارد. با توجه به افزایش پهنای باند در سرویس VDSL این سرویس میتواند مورد استقبال کاربران تجاری و شرکتها نیز قرار گیرد.
- ۸) تفاوت FTTC با سرویس VDSL چیست؟
- سرویسی که در بستر FTTC ارایه میشود مشابه سرویس VDSL است با این تفاوت که سرویس VDSL که پیش از این ارایه میشد نیازمند فاصله کم مشترک تا مرکز مخابراتی بوده و اغلب مشترکین امکان دریافت این سرویس را نداشتند. با ارایه سرویس FTTC این امکان فراهم شده تا سرویس VDSL به تمامی مشترکینی که کابینت شاتل در مجاورت کافو مخابراتیشان نصب شده، ارایه شود.
- ۹) تفاوت مودم ADSL با VDSL چیست؟
- مودمهای +ADSL2 حداکثر تا سرعت ۲۴Mbps را پشتیبانی میکنند که در شرایط ایده آل پهنای باند دریافتی مشترک به ۲۰Mbps میرسد. مودمهای VDSL نسبت به مودمهای ADSL دادهها را با سرعت بیشتری منتقل میکنند. در حال حاضر مودم VMG1312-T20B که شاتل ارایه میکند، از تکنولوژی VDSL2 پشتیبانی میکند، در این فناوری مودم از سرعت دریافت تا ۲۰۰Mbps و سرعت ارسال تا ۱۰۰Mbps پشتیبانی میکند. در حال حاضر در سرویس FTTC شاتل، مشترکین در شرایط ایدهآل و بسته به فاصله محل کاربر تا کافو، سرعتی تا ۱۰۰Mbps را تجربه خواهند کرد. به عبارت دیگر سرعت دریافتی مشترک با مودم VDSL میتواند تا ۱۰ برابر بیشتر از مودم ADSL باشد، همچنین برای مشترکینی که اغلب نیاز به آپلود اطلاعات دارند، سرعت ارسال با مودم VDSL2 حدود ۱۰۰ برابر مودم +ADSL2 است.
- ۱۰) نصب این سرویس چگونه است؟ آیا امکان نصب تلفنی وجود دارد؟
- نصب این سرویس کاملا مشابه نصب یک سرویس DSL است و با اتصال مودم به خط تلفن و انجام تنظیمات مورد نیاز روی مودم، نصب انجام میشود. گفتنیست نصب سرویس به صورت تلفنی نیز امکان پذیر است و الزامی به مراجعه حضوری کارشناس نصب در محل مشترک وجود ندارد.
- ۱۱) آیا امکان استفاده از خدمات تکمیلی شاتل بر بستر FTTC وجود دارد؟
- بله. امکان استفاده از تمامی خدمات تکمیلی شاتل بر بستر FTTC وجود دارد.
- ۱۲) حداکثر سرعت FTTC چقدر است؟
- در صورت استفاده از سرویس ADSL، (در شرایط ایدهآل) مشترک میتواند سرعتی نزدیک به ۲۰Mbps را تجربه کند. همچنین در صورت استفاده از سرویس VDSL سرعت در شرایط ایدهآل تا حدود ۱۰۰Mbps افزایش مییابد.
- ۱۳) آیا امکان ارایه بسته شبانه روی این سرویس وجود دارد؟
- خیر. این سرویس بسته تشویقی شبانه ندارد.
PTMP
- ۱) سرویس PTMP چیست؟
- سرویس PTMP مخفف Point To Multy Point یا نقطه به نقطه است که ارتباط بین مشتری و سرویسدهنده را از طریق نصب تجهیزات رادیویی روی پشت بام و از طریق امواج رادیویی برقرار میکند.
- ۲) تفاوت سرویس PTMP با +ADSL2 چیست؟
- سرویس ADSL برقراری سرویس اینترنت روی خطوط تلفن گفته میشود ولی سرویس PTMP برقراری اینترنت از طریق امواج رادیویی ارایه میشود.
- ۳) نحوه خرید این سرویس به چه صورت است؟
- مشترک پس از تماس با واحد فروش و پس از بررسی و میزان پوششدهی محل، زمانی را برای مراجعه کارشناسان واحد نصب هماهنگ میکنند.
- ۴) آیا برای استفاده از این خدمات باید تجهیزات خاصی را تهیه کرد؟
- مشتریان برای استفاده از سرویسهای PTMP به ابزارهای زیر نیاز دارند:
- رادیوی استاندارد شاتل: ترانسیور گیرندهی امواج رادیویی که مورد تایید شاتل است. این ابزار روی پشت بام و یا دکل محل استقرار مشترک، با پایه و بست نصب و کابل کشی میشود و از طریق امواج رادیویی امکان استفاده از سرویس را فراهم میکند.
- مودم یا Accsess Point استاندارد: این ابزار شبکه را به صورت وایرلس در محل توزیع میکند.
تجهیزات مصرفی شامل (پایه رادیو، بست گازی/استیل، Tie Wrap مقاوم در برابر نور خورشید، کابل استاندارد، کاور سوکت)
- ۵) آیا برای انجام تنظیمات،کارشناس حضوری مراجعه میکند و شامل هزینه است؟
- بله، کارشناس برای امکانسنجی به محل مراجعه میکند. در صورتی که امکان ارایه سرویس با کیفیت مطلوب فراهم باشد، سرویس نصب میشود. اگر نتیجهی امکانسنجی مثبت باشد، تنها هزینهی نصب از مشترک دریافت میشود و اگر نتیجه منفی باشد، هزینه امکان سنجی مطابق فرم تعرفه PTMP از مشترک دریافت میشود.
- ۶) پشتیبانی فنی خدمات PTMP به چه صورتی انجام میشود؟
- مشترک در صورت مشکل فنی اعم از قطعی و یا افت سرعت میتواند با شماره ۹۱۰۰۰۰۰۰ داخلی ۲ تماس و یا از طریق آدرس ایمیل cs@shatel.ir مشکل خود را پیگیری کند.
- ۷) آیا با بارش برف و باران برای آنتن PTMP مشکلی ایجاد میشود؟
- خیر. در صورتی که استانداردهای مورد نیاز برای نصب سرویس انجام شود، مشکلی ایجاد نخواهد شد.
- ۸) مزیت استفاده از سرویس PTMP چیست؟
- این سرویس برای مشترکینی که امکان استفاده از سرویس ADSL و +ADSL2 را ندارند، انتخاب مناسبی است، چرا که نیاز به خط تلفن و رانژه وجود نخواهد داشت. با توجه به افزایش شبکه تحت پوشش PTMP این سرویس میتواند مورد استقبال کاربران تجاری و شرکت ها نیز قرار گیرد.
ShatelTalk
- ۱) برای رسیدگی به مشکل مزاحم تلفنی چه اقدامی باید انجام داد؟
- با حضور در نزدیکترین دفتر نمایندگی شاتل و ارایه کارت شناسایی میتوانید مشکل خود را مطرح کنید تا کارشناسان شاتل به آن رسیدگی کنند.
- ۲) مشتركی كه همواره گرفتار مزاحم تلفنی است در چه شرایطی میتواند شماره خط تلفن خود را تغییر دهد؟
- اگر ایجاد مزاحمت تلفنی از ۳ شماره مختلف برای خط مشترک شاکی تایید شود، تغییر شماره تلفن امکانپذیر خواهد بود.
- ۳) آیا برای استفاده ازسرویسهای ویژه حضور مالک تلفن الزامی است؟
- خیر
- ۴) سن قانونی برای خرید خط تلفن ثابت چند سال است؟
- سن قانونی برای خرید تلفن ثابت ۱۸ سال است و حضور شخص خریدار الزامی است.
- ۵) آیا مشترک میتواند با این سرویس تماس بینالمللی داشته باشد؟
- بله
- ۶) آیا میتوانیم از یک شماره تلفن روی دو گوشی استفاده کنیم؟
- خیر. هر شماره فقط روی یک دستگاه قابل استفاده است.
- ۷) مشترک با استفاده از این سرویس با چه شمارههایی میتواند تماس بگیرد؟
- مشترک میتواند با استفاده از خط تلفن ثابت ShatelTalk ویژه برجها و مجتمعها و ShatelTalk خانگی، با کلیه مقاصد شامل خطوط تلفن ثابت داخل استانی و سایر استانها، اپراتورهای موبایل و سایر خطوط تلفن ثابت شاتل (ShatelTalk ویژه برجها و مجتمعها، ShatelTalk خانگی و ShatelTalk سازمانی) و شمارههای بینالمللی تماس بگیرد.
- ۸) چه شمارههایی میتوانند با خط تلفن ثابت شاتل تماس بگیرند؟
- کلیه خطوط تلفن ثابت داخل استانی و سایر استانها، اپراتورهای موبایل و خطوط تلفن ثابت شاتل (ShatelTalk ویژه برجها و مجتمعها ، ShatelTalk خانگی و ShatelTalk سازمانی) میتوانند با خطوط تلفن ثابت شاتل شامل ShatelTalk ویژه برجها و مجتمعها و ShatelTalk خانگی تماس بگیرند.
- ۹) آیا مشترک از خط تلفنی که در یک استان خریداری کرده است میتواند در سایر استانها استفاده کند؟
- خیر، البته این ویژگی فقط مختص Shateltalk خانگی است، اما محدودیتی برای جابهجایی Shateltalk خانگی در سراسر استان وجود ندارد. مشترک فقط کافیست به اینترنت شاتل خود در هر نقطهای از استان متصل شود و از این سرویس استفاده کند.
- ۱۰) نحوه تماس با شماره تلفن خارج از استان و خارج از کشور به چه صورت است؟
- برای تماس با شماره تلفن شاتل از خارج استان باید قبل از شماره مورد نظر، پیش کد استان وارد شود. همچنین برای تماس با شماره تلفن شاتل از خارج کشور، باید قبل از شماره تلفن، ابتدا کد کشور و سپس پیش کد استان مورد نظر شمارهگیری شود.
ShatelTalk ویژه برجها و مجتمعها
- ۱) برای رفع خرابی تلفن چه كار باید كرد؟
- مشترکین میتوانند از طریق تماس با شماره ۹۱۰۰۰۰۰۰ (واحد پشتیبانی فنی) مشکل را اطلاع دهند تا در زودترین هنگام برطرف شود. شاتل هیچگونه مسئولیتی در مورد خرابی ناشی از سیمکشی داخل ساختمان محل سکونت مشترک نخواهد داشت.
- ۲) چگونه شارژ کنیم؟
- پس از ثبتنام، مشترکین میتوانند به یکی از روشهای زیر شارژ تهیه کنند:
- از طریق حساب کاربری MyShatel
- تماس با شماره ۹۱۰۰۰۸۸۸ (سامانه پرداخت تلفنی شاتل)
- از طریق کد USSD با شماره #۹۱۰۰۰*۷۳۳*
- مراجعه حضوری
نحوه خرید این خدمات بر مبنای روش Pay As You Go یا Prepaid (پیش پرداخت) است و مشترک میتواند به مقدار اعتبار خریداری شده، با توجه به تعرفههای شاتل با مقاصد مختلف مکالمه کند.
همچنین مشترک میتواند پس از بالا بردن تراز مالی خود از کارشناسان فروش درخواست کند تا برای حساب او در سیستم ارتباط با مشتریان شاتل (CRM) شارژ تلفن ثابت ثبت کنند.
- ۳) آیا بدون داشتن اینترنت شاتل میتوان از این سرویس استفاده کرد؟
- بله. برای استفاده از این سرویس داشتن سرویس اینترنت شاتل ضروری نیست و برای راهاندازی این سرویس، فقط یک LineCard شاتل به تجهیزات DSLAM مجتمع اضافه میشود. این سرویس از سرویس Data مجتمع مسکونی مشترک کاملاً مجزاست و امکان ارایه هر دو سرویس به صورت جداگانه از طریق پورت تخصیص یافته روی DSLAM مشترک وجود دارد.
- ۴) هزینه نصب و راهاندازی این سرویس چهقدر است؟
- مبلغ ۱۰۰،۰۰۰ ریال از هزینههای پرداختی مربوط به نصب و راهاندازی سرویس مشترک است.
- ۵) آیا میتوانیم با استفاده از این خط سرویس ADSL برای مشتریان راهاندازی کنیم؟
- بله اما روی این خط تلفن تنها میتوان سرویس ADSL شاتل را راهاندازی کرد.
- ۶) آیا میتوان از این سرویس به عنوان نمابر (Fax) استفاده کرد؟
- بله. این خط میتواند برای نمابر (Fax) نیز استفاده شود.
- ۷) چه سختافزاری برای استفاده از این سرویس لازم است؟
- برای استفاده از سرویس ShatelTalk ویژه برجها و مجتمعها فقط یک دستگاه تلفن معمولی لازم است.
- ۸) آیا در صورت قطع شدن برق ساختمان، خط تلفن نیز قطع میشود؟
- خیر. یک دستگاه UPS نیز در محل نصب تجهیزات شاتل قرار داده میشود تا در صورت قطعی برق کلی ساختمان از این باتری اضطراری استفاده شود.
ShatelTalk خانگی
- ۱) هر مشترک ShatelTalk تا چند خط (حق امتیاز) میتواند خریداری کند؟
- هر مشترک حداکثر میتواند تا ۱۵ خط (حق امتیاز) خریداری کند. اما اگر مشترکی به خطوط بیشتری نیاز داشته باشد در شرایط خاص میتواند با شماره ۹۱۰۰۰۹۹۹، واحد راهکارهای سازمانی تلفن ثابت تماس برقرار کند و با راهنمایی کارشناسان با خدمات جایگزین شاتل در این زمینه آشنا شود.
- ۲) آیا میتوان از سایر اپلیکیشنهایی که دارای امکانات تماس مانند ShatelTalk هستند برای راهاندازی و استفاده از خطوط این سرویس استفاده کرد؟
- بله. فقط مشکل پشتیبانی وجود دارد. ما نمیتوانیم در صوت بروز مشکل در سایر اپلیکیشنها، پشتیبانی لازم را فراهم کنیم ولی اگر مشکلی در اپلیکیشن ShatelTalk به وجود آید به راحتی میتوانیم این مورد را پیگیری و رفع کنیم.
- ۳) چرا از این سرویس به جای سرویس فعلی تلفن ثابت استفاده کنم؟
- تفاوت اصلی این سرویس با سیستم سنتی تلفن ثابت ارایهی این سرویس بر بستر اینترنت است.
همه ویژگیهایی که از سیستم سنتی تلفن ثابت توقع دارید در این سرویس هم وجود دارد. علاوه بر آن ویژگیهای خاص بیشتری به صورت پیشفرض روی سرویس تلفن ثابت شاتل قرار گرفته است که امکانات جدیدی برای شما فراهم میکند.
به عنوان مثال اگر شخصی بخواهد از اپراتور تلفن ثابت فعلی یک کنفرانس تلفنی ۳ طرفه داشته باشد، باید وارد روالهای پیچیده و هزینههای زیادی شود، در صورتیکه تلفن ثابت شاتل این ویژگی را به صورت پیشفرض در اختیار شما میگذارد. کافیست با استفاده از یک کد دستوری، آن را فعال کند.
مزیت دیگر این سرویس راحتی در ارایه بستههای ویژه است.
امنیت در انتقال صدا برای مشتریانی که امنیت تماس برایشان اولویت دارد، از دیگر ویژگیهای جذاب این سرویس است.
استراق سمع یا به اصطلاح شنود کردن صدایی که از طریق زوج سیمهای سیستم تلفنی فعلی منتقل میشود، کار راحتی است. فقط کافی است در مسیر گذشتن خط، زوج سیمهای مسی مخابرات پیدا شود تا با قرار دادن یک دستگاه واسط این صدا به راحتی شنود شود.
در صورتی که هنگام انتقال صدا بر بستر IP، این امکان وجود نخواهد داشت و صداها به صورت بستههای شبکه (Packet) انتقال داده میشوند، حتا اگر کسی بخواهد این بستهها را به اصطلاح Sniff کند، موفق نخواهد شد،
به این علت که بستههای شبکه از یک مسیر به صورت پشت سرهم رد و بدل نمیشوند و هر بسته از یک مسیر خاص عبور میکند و در نهایت به مخاطب تماس میرسد.
به همین دلیل از امنیت بالایی برخوردار خواهد بود.
- ۴) مهمترین مزایای استفاده از ShatelTalk خانگی چیست؟
- داشتن یک شماره اختصاصی روی گوشی تلفن همراه بدون نیاز به سیم کارت
- بهرهگیری از ویژگیهای یک تلفن ثابت روی تلفن همراه
- قابلیت جابهجایی درون استانی و استفاده در شبکه شاتل
- قابلیت انتخاب شماره تلفن توسط کاربر در هنگام خرید
- کاربری آسان با دسترسی به دفترچه تماس تلفن همراه
- ۵) امکاناتی که از طریق کدهای دستوری برای مشتریان فراهم میشود، کدام است؟
- امکان Forward on Ring:
با این ویژگی میتوانید در لحظهای که کسی با شما تماس میگیرد، تماس را به شمارهای که در نظر دارید، منتقل کنید. این ویژگی با شمارهگیری کد دستوری ۶۱۱n* (منظور از n شماره تلفنی است که به عنوان گیرنده تماس انتقالی در نظر گرفته میشود) فعال میشود.
برای غیرفعال کردن این امکان کافیست کد دستوری ۶۰۱* شمارهگیری شود.
- امکان Forward on Busy:
شما میتوانید با استفاده از این امکان هنگامی که در حال مکالمهاید، شماره دیگری را تعیین کنید تا تماسهای ورودی به آن شماره انتقال یابد. کد دستوری برای دریافت فعال کردن این ویژگی ۶۱۲n* (منظور از n شماره تلفنی است که به عنوان گیرنده تماس انتقالی در نظر گرفته میشود) است.
برای غیرفعال کردن این امکان کافیست کد دستوری ۶۰۲* شمارهگیری شود.
- امکان Forward on No Answer:
با استفاده از این امکان میتوانید شمارهای را تعیین کنید تا هنگامی که به تماس ورودی پاسخ نمیدهید، تماس به آن شماره انتقال یابد. این ویژگی با شمارهگیری کد دستوری ۶۱۳n* (منظور از n شماره تلفنی است که به عنوان گیرنده تماس انتقالی در نظر گرفته میشود) فعال میشود.
برای غیرفعال کردن این امکان کافیست کد دستوری *۶۰۳ شمارهگیری شود.
- امکان Forward on Unavailable:
شما میتوانید با استفاده از این امکان هنگامی که به هر دلیلی در دسترس نباشید، شماره دیگری را تعیین کنید تا تماسهای ورودی به آن شماره انتقال یابد. برای فعال کردن این ویژگی کد دستوری ۶۱۴n* (منظور از n شماره تلفنی است که به عنوان گیرنده تماس انتقالی در نظر گرفته میشود) را شمارهگیری کنید.
برای غیرفعال کردن این امکان کافی است کد دستوری ۶۰۴* شمارهگیری شود.
امکان Forward کلیه تماسها:
شما میتوانید با استفاده از این امکان کلیه تماسها را بدون در نظر گرفتن اشغال بودن خط، پاسخگو نبودن و یا در دسترس نبودن بلافاصله به شماره دیگری انتقال دهید. شما میتوانید با شمارهگیری کد دستوری ۶۱۰n* (منظور از n شماره تلفنی است که به عنوان گیرنده تماس انتقالی در نظر گرفته میشود) این امکان را فعال کنید.
و برای غیرفعال کردن این امکان کافی است کد دستوری ۶۰۰* را شمارهگیری کنید.
به این نکته توجه کنید که فعالسازی امکان Forward در حالتهای مختلف به صورت منطقی انجام شود و تا حد امکان در صورتی که Forward در یک حالت فعال شده است و قصد نوع آن را تغییر دهید، حتماً ابتدا نوع قبلی را غیرفعال کنید.
- ۶) با استفاده از این سرویس با چه شمارههایی میتوانم تماس بگیرم؟
- با استفاده از خط تلفن ثابت ShatelTalk ویژه برجها و مجتمعها و ShatelTalk خانگی، میتوانید با کلیه مقاصد شامل خطوط تلفن ثابت داخل استانی و سایر استانها، خطوط ثابت و همراه خارج از کشور، اپراتورهای موبایل و سایر خطوط تلفن ثابت شاتل (ShatelTalk ویژه برجها و مجتمعها، ShatelTalk خانگی و ShatelTalk سازمانی) تماس بگیرید.
- ۷) چه شمارههایی میتوانند با خط تلفن ثابت شاتل تماس بگیرند؟
- کلیه خطوط تلفن ثابت داخل استانی و سایر استانها، خطوط ثابت و همراه خارج از کشور، اپراتورهای موبایل و خطوط تلفن ثابت شاتل (ShatelTalk ویژه برجها و مجتمعها، ShatelTalk خانگی و ShatelTalk سازمانی) میتوانند با خطوط تلفن ثابت شاتل شامل ShatelTalk ویژه برجها و مجتمعها و ShatelTalk خانگی تماس بگیرند.
- ۸) آیا میتوانم از خط تلفنی که در یک استان خریداری کردهام در سایر استانها استفاده کنم؟
- خیر. امکان استفاده در سایر استانها وجود ندارد.
- ۹) آیا امکان تماس با خارج از کشور وجود دارد؟
- بله. امکان برقراری تماس با خارج از کشور وجود دارد.
- ۱۰) تعرفه مکالمههای ShatelTalk خانگی چهقدر است؟
- تعرفه تماسها به شرح زیر است (این تعرفهها ۱۰٪ پایین تر از تعرفههای مصوب است):
- هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی: ۴۰ ریال
- هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت بین استانی: ۳۰۰ ریال
- هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به اپراتورهای تلفن همراه: ۵۷۰ ریال
- ۱۱) چگونه میتوانم برای سرویس ShatelTalk خانگی را اعتبار تهیه کنم؟
- پس از ثبت نام، مبلغ ۱۰،۰۰۰ ریال اعتبار اولیه رایگان به حساب مشترک اضافه میشود. علاوه بر آن شما میتوانید از مسیرهای زیر برای سرویس خود اعتبار تهیه کنید:
- از طریق حساب کاربری MyShatel
- از طریق کد USSD با شماره #۹۱۰۰۰*۷۳۳*
- مراجعه حضوری
نحوه خرید این خدمات بر مبنای روش Pay As You Go (Prepaid) است و شما میتوانید به مقدار اعتبار خریداری شده، با توجه به تعرفههای شاتل با مقاصد مختلف مکالمه کنید.
- ۱۲) برای سرویس ShatelTalk چه بستههای اعتباری موجود است؟
- در حال حاضر بستههای اعتباری مکالمه ۲۰,۰۰۰ ریالی، ۵۰,۰۰۰ ریالی، ۱۰۰,۰۰۰ ریالی، ۲۰۰,۰۰۰ ریالی و ۵۰۰,۰۰۰ ریالی برای مشتریان این سرویس موجود است.
- ۱۳) اعتبار استفاده از بستههای خریداری شده چهقدر است؟
- ۶ ماه
- ۱۴) چهگونه میتوانم از هزینهی تماسها مطلع شوم؟
- پس از شمارهگیری شماره مقصد مورد نظر، تعرفهی هر دقیقه تماس با آن شماره در بالای صفحه کلید اپلیکیشن نشان داده میشود. همچنین تعرفه تماسها در بخش تلفن ثابت در وبسایت شاتل قابل مشاهده است.
- ۱۵) اگر شمارهای را انتخاب کنم تا چه زمانی برای پرداخت هزینه و خرید خط وقت دارم؟
- شماره انتخابی شما تا ۴۸ ساعت، برایتان در حالت رزرو باقی میماند و در صورت پرداخت نکردن هزینه سرویس، سفارش شما لغو میشود.
- ۱۶) چگونه میتوانم از طریق اپلیکیشن ShatelTalk اعتبار خریداری کنم؟
- شما میتوانید با مراجعه به داشبورد اپلیکیشن ShatelTalk (سربرگ Shatel) و وارد کردن کد تصویری (کپچا) و واردشدن به صفحه خرید اعتبار، آنلاین خرید کنید.
- ۱۷) چگونه میتوانم میزان دقیقههای مکالمه شده را مشاهده کنم؟
- شما میتوانید از طریق تنظیمات اپلیکیشن ShatelTalk قسمت usage مجموع دقیقه تماسهای برقرار شده را مشاهده کنید.
- ۱۸) چگونه میتوانم از میزان اعتبار باقیمانده خود مطلع شوم؟
- شما میتوانید با مراجعه به وبسایت یا اپلیکیشن مایشاتل بخش خدمات مشترکین، خدمات تلفن ثابت و انتخاب گزینه افزایش اعتبار تلفن ثابت، میزان اعتبارباقی مانده خود را مشاهده کنید.
با مراجعه به صفحه شاتل در داخل اپلیکیشن (سربرگ Shatel)، امکان مشاهده باقیمانده اعتبار فراهم شده است.
- ۱۹) آیا امکان تغییر صاحب امتیاز این سرویس وجود دارد؟
- بله، با ارایه نامه درخواست، امکان تغییر صاحب امتیاز از یک اشتراک ADSL به اشتراک ADSL دیگر وجود دارد.
- ۲۰) آیا امکان غیر فعال کردن (Disable) سرویس ShatelTalk وجود دارد؟
- خیر. امکان غیرفعال کردن (Disable) این سرویس وجود ندارد و در صورت استفاده نکردن پس از ۶ ماه به صورت خودکار غیرفعال خواهد شد.
- ۲۱) آیا Callforwarding روی سرویس ShatelTalk خانگی رایگان است؟
- فعالسازی این امکان رایگان است. اما در زمان استفاده مطابق با تعرفههای تماس اعلام شده از اعتبار شما کاسته خواهد شد.
- ۲۲) آیا میتوانم یک شماره را روی دو گوشی تنظیم کنم؟
- خیر. هر شماره فقط روی یک دستگاه قابل استفاده است.
- ۲۳) آیا بدون داشتن اینترنت شاتل میتوان از این سرویس استفاده کرد؟
- خیر. مشترک برای استفاده از سرویس ShatelTalk خانگی، باید به اینترنت شاتل متصل باشد و اگر به اینترنت شرکت دیگری متصل باشد نمیتواند از این سرویس استفاده کند.
- ۲۴) چه سختافزاری برای استفاده از این سرویس لازم است؟
- برای استفاده از سرویس ShatelTalk خانگی فقط به یک دستگاه تلفن هوشمند برای نصب برنامه نیاز است. البته مودم ADSL هم باید در منزل باشد که مشترک گوشی هوشمند خود را به صورت WiFi به آن وصل کند.
- ۲۵) ShatelTalk خانگی روی چه سیستم عاملهایی نصب میشود؟
- نصب سرویس ShatelTalk خانگی روی سیستم عامل (Android 4 و بالاتر، iOS 8.0 (iPhone, iPad, iPod touch امکانپذیر است و روی سیستمعاملهای BlackBerry و windows قابل اجرا نیست.
- ۲۶) چگونه میتوانم این سرویس را فعال کنم؟
- پس از دریافت خط (حق امتیاز) و تنظیم رمز عبور در MyShatel، ابتدا باید اپلیکیشن ShatelTalk را دانلود کنید و پس از نصب و باز کردن برنامه در صفحه اول اپلیکیشن در بخش ShatelTalk Username شماره تلفن خریداری شده و در بخش Password رمز عبور خود را وارد کنید و وارد برنامه شوید.
در مرحله بعد صفحه شرایط استفاده را مشاهده خواهید کرد. پس از مطالعه، در صورت تایید شرایط روی کلید I Agree کلیک کنید و به صورت کامل وارد برنامه شوید.
- ۲۷) آیا امکان انتخاب زبان فارسی برای اپلیکیشن ShatelTalk وجود دارد؟
- بله، برای هر دو نسخه iOS و Android امکان انتخاب زبان فارسی وجود دارد.
- ۲۸) اپلیکیشن ShatelTalk را از کجا دریافت کنم؟
- مشتریان میتوانند اپلیکیشن ShatelTalk را برای نسخه Android از Google Play، کافه بازار، مایکت و اول مارکت و برای نسخه iOS از App Store دریافت و نصب کنند.
- ۲۹) نام کاربری و رمز عبور من برای فعالسازی اپلیکیشن چیست؟
- نام کاربری همان شماره ShatelTalk خانگی شماست که با پیش کد استان بدون در نظر گرفتن صفر اول آغاز میشود (مثال: برای استان تهران شماره با ۲۱ شروع میشود و برای استان فارس شماره با ۷۱ شروع میشود) و رمز عبور، رمزی است که برای فعالسازی شماره در مایشاتل انتخاب کردهاید.
- ۳۰) مشترک چگونه میتواند رمز ShatelTalk خود را تغییر دهد؟
- شما میتوانید با مراجعه به سایت مایشاتل از قسمت خدمات مشتریان، خدمات تلفن، گزینه افزایش اعتبار تلفن ثابت و سپس انتخاب گزینه تغییر رمز عبور، رمز عبور خود را تغییر دهید.
- ۳۱) میزان ترافیک استفاده شده در برقراری هر تماس تلفنی چه میزان است؟
- مصرف پهنای باند در سرویس ShatelTalk خانگی به شرح زیر است:
۱) حجم مصرفی در یک دقیقه حدود ۶۰۰ KB
۲) حجم مصرفی در یک ساعت حدود ۳۵ MB
البته این میزان، از حجم ترافیک اینترنت شما کاسته نخواهد شد.
- ۳۲) آیا با ShatelTalk خانگی امکان برقراری تماس ویدیویی وجود دارد؟
- خیر.
- ۳۳) آیا با نصب دستگاه ATA میتوان از تلفن ثابت ShatelTalk خانگی استفاده کرد؟
- تلفن ثابت از طریق نصب دستگاه ATA ویژه مشتریانیست که هم اینک مشترک یکی از سرویسهای اینترنت پرسرعت شاتل هستند و مایلاند از خدمات تلفن شاتل با یک شماره اختصاصی جدید روی دستگاه ATA خود بهرهمند شوند که با استفاده از یک دستگاه ATA و یک دستگاه تلفن معمولی از تمام ویژگیهای تلفن ثابت شاتل بهرهمند شوند.
- ۳۴) آیا با نصب ATA امکان استفاده از Call Forwarding وجود دارد؟
- بله با نصب ATA امکان استفاده از Call Forwarding وجود دارد.
FMC
- ۱) سرویس FMC چیست؟
- سرویسهای خانواده FMC، سرویسهایی ترکیبی از خدمات ثابت و سیار گروه شرکتهای شاتل هستند که با هدف برآورده کردن کلیه نیازهای ارتباطی افراد به آنها پیشنهاد میشود. مشتریان بالقوه شاتل برای بهرهمندی از خدماتی از قبیل اینترنت ثابت و سیار، ارسال و دریافت پیامک و انجام مکالمه میتوانند از سرویسهای خانواده FMC گروه شرکتهای شاتل استفاده کنند.
- انواع و ویژگیهای سرویس FMC:
- بسته FMC1: اشتراک شش ماهه اینترنت +ADSL2 و یک سیمکارت اختصاصی نسل چهارم شاتل موبایل اجزای این سرویس را تشکیل میدهد. سرویس +ADSL2 آن در هر ماه دارای ۴ گیگابایت آستانه مصرف منصفانه بینالملل و آستانه مصرف منصفانه داخلی نامحدود است. بسته آغازین سیمکارت این سرویس هم دارای ۳ گیگابایت ترافیک اینترنت (ماهانه ۵۰۰ مگابایت) و امکان ۱۲هزار دقیقه مکالمه رایگان درون شبکه (ماهانه ۲،۰۰۰ دقیقه) و ارسال ۱۲هزار پیامک رایگان درون شبکه (ماهانه ۲،۰۰۰ پیامک) است. این سرویس بسته ترافیک شبانه ندارد اما مشتریان میتوانند با پرداخت ماهانه ۱۰٬۰۰۰ تومان، قابلیت دانلود نامحدود شبانه را به سرویس خود اضافه کنند.
- بسته FMC2: اشتراک شش ماهه اینترنت +ADSL2 و یک سیمکارت اختصاصی نسل چهارم شاتل موبایل اجزای این سرویس را تشکیل میدهد. سرویس +ADSL2 آن در هر ماه دارای ۸ گیگابایت آستانه مصرف منصفانه بینالملل و آستانه مصرف منصفانه داخلی نامحدود است. بسته آغازین سیمکارت این سرویس هم دارای ۹ گیگابایت ترافیک اینترنت (ماهانه ۱.۵ گیگابایت) و امکان ۱۲هزار دقیقه مکالمه رایگان درون شبکه (ماهانه ۲،۰۰۰ دقیقه) و ارسال ۱۲هزار پیامک رایگان درون شبکه (ماهانه ۲،۰۰۰ پیامک) است. این سرویس بسته ترافیک شبانه ندارد اما مشتریان میتوانند با پرداخت ماهانه ۱۰٬۰۰۰ تومان، قابلیت دانلود نامحدود شبانه را به سرویس خود اضافه کنند.
- بسته FMC3: اشتراک شش ماهه اینترنت +ADSL2 و یک سیمکارت اختصاصی نسل چهارم شاتل موبایل اجزای این سرویس را تشکیل میدهد. سرویس +ADSL2 آن در هر ماه دارای ۱۲ گیگابایت آستانه مصرف منصفانه بینالملل و آستانه مصرف منصفانه داخلی نامحدود است. بسته آغازین سیمکارت این سرویس هم دارای ۱۸ گیگابایت ترافیک اینترنت (ماهانه ۳ گیگابایت) و امکان ۱۲هزار دقیقه مکالمه رایگان درون شبکه (ماهانه ۲،۰۰۰ دقیقه) و ارسال ۱۲هزار پیامک رایگان درون شبکه (ماهانه ۲،۰۰۰ پیامک) است. این سرویس بسته ترافیک شبانه ندارد اما مشتریان میتوانند با پرداخت ماهانه ۱۰٬۰۰۰ تومان، قابلیت دانلود نامحدود شبانه را به سرویس خود اضافه کنند.
- انواع و ویژگیهای سرویس FMC:
- ۲) آیا امکان تغییر سرویس به سرویس FMC وجود دارد؟
- بله به منظور تغییر سرویس به سرویس FMC میتوانید با دفتر مرکزی شاتل و یا دفاتر نمایندگی سراسر کشور تماس حاصل فرمایید.
- ۳) آیا سیمکارتی که در این سرویس ارایه میشود، از نوع سیمکارت Data است؟
- خیر، این سیمکارت از نوع پیشپرداخت بوده و دارای بستههای مکالمه، پیامک و اینترنت است. همچنین میتوان علاوه بر استفاده از سیمکارت بر روی دانگل، از سایر تجهیزات، همچون گوشی موبایل، مودمهای ۳G/4G و مودمهای وایفای نیز استفاده کرد.
- ۴) آیا شهر من تحت پوشش ارایه سرویس FMC است؟
- برای ارایه این سرویس، نیاز است شهر شما جزو مناطق تحت پوشش سرویس شاتل موبایل باشد، برای اطلاع از مناطق تحت پوشش اینجا کلیک کنید.
- ۵) میزان ترافیک مصرفی سرویس FMC از چه طریقی قابل مشاهده است؟
- به منظور مدیریت بهتر حسابهای کاربری، این امکان برای مشترکین فراهم شده است که برای انجام تمامی درخواستهای مربوط به سیمکارت (همچون بررسی میزان ترافیک مصرفی، خرید ترافیک، خرید شارژ برای سیمکارت و سایر تنظیمات) به پنل کاربری شاتل موبایل و در خصوص درخواستهای مربوط به سرویس +ADSL2 (همچون مشاهده میزان ترافیک باقیمانده، خرید ترافیک و …) به پنل کاربری مای شاتل مراجعه شود.
- ۶) آیا نصب سیمکارت در دانگل توسط تیم نصب شاتل/نماینده انجام شود؟
- در صورتی که دانگل از شرکت شاتل تهیه شده باشد، نصب توسط تیم نصب/نماینده شاتل انجام میشود در غیر اینصورت راهنمایی کلی برای نصب دانگل انجام خواهد شد.
- ۷) آیا امکان انتخاب شماره موبایل دلخواه خود را دارم؟
- هنگام تحویل سرویس FMC در صورت درخواست مشترک انتخاب شماره از لیست شمارههای موجود امکان پذیر است. همچنین در آینده این امکان فراهم خواهد بود که مشترک در بخش فروش آنلاین شماره دلخواه خود را انتخاب کند.
- ۸) آیا سیمکارتی که توسط پیک به مشترک تحویل میشود، قابل استفاده است؟
- خیر. پوکه سیمکارت تحویل شده به مشترک در این وضعیت دارای شماره نیست. شماره هنگام تحویل سرویس +ADSL2، به طور همزمان روی سیمکارت فعال میشود.
- ۹) شارژ مجدد ترافیک +ADSL2 و سیمکارت به چه صورت است؟
- این دو سرویس به صورت همزمان Reset شده و سپس ترافیک دوره جدید روی آن اعمال میشود.
- ۱۰) آیا ترافیک اضافه خریداری شده برای سرویس +ADSL2، با ریست شدن ترافیک در پایان دوره ماهانه مشترک، از بین میرود؟
- خیر. ترافیک مازاد (اعم از ترافیک هدیه، ترافیک خریداری شده و …) با ریست شدن دوره تغییری ندارد و به دوره بعد منتقل میشود.
- ۱۱) در صورت وجود مشکل در استفاده از سیمکارت مشترک باید با کدام واحد در تماس بود؟
- پس از فعالسازی سیمکارت در صورت نیاز به هر گونه راهنمایی باید با پشتیبانی سیمکارتهای شاتلموبایل پیگیری شود. برای تماس با این واحد میتوان با شماره ۰۹۹۸۱۰۰۰۰۰۰ (داخلی ۲) و یا ۹۱۰۰۰۰۰۰ (داخلی ۴) تماس گرفت.
- ۱۲) برای دریافت سرویس FMC، چه مدارکی نیاز است؟
- تکمیل تفاهمنامه DSL
- تکمیل تعهدنامه سرویس FMC
- تکمیل قرارداد شاتلموبایل
- تصویر یا کپی کارت ملی صاحب قرارداد(حضور صاحب قرارداد الزامی ست)
- ۱۳) در صورت تمایل به استفاده از سیمکارت به عنوان پشتیبان سرویس FMC چه تجهیزاتی لازم است؟
- دانگل با قابلیت پشتیبانی ۳G/4G/LTE
- سیمکارت فیزیکی شاتلموبایل
- مودم ADSL با قابلیت پشتیبانی از دانگل USB
نکته: امکان اتصال دانگل به صورت مستقیم به کامپیوتر نیز وجود دارد.
- ۱۴) در صورت اتمام ترافیک اینترنت موبایل بسته FMC چه اقدامی باید انجام شود؟
- در سرویس FMC در ابتدای هر ماه از زمان فعالسازی طرح (ماه در نیمه اول سال ۳۱ روز، نیمه دوم سال ۳۰ روز و اسفندماه ۲۹ روز در نظر گرفته میشود) ۵۰۰ مگابایت ترافیک اینترنت، ۵۰۰۰ دقیقه مکالمه درون شبکه و ۵۰۰۰ پیامک درون شبکه به مشترکین تخصیص داده میشود اما مشترکین FMC میتوانند با شماره گیری #۷* از خط شاتلموبایلی شان و یا مراجعه به https://my.shatelmobile.ir نسبت به خرید بستههای دیتای مورد نیاز خود اقدام کنند و توجه داشته باشند که در صورت عدم خرید بسته جدید و وجود اعتبار ریالی در حساب مشترک، هزینههای اینترنت با تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد.
- ۱۵) درصورت خرید بسته اینترنت شاتلموبایل جدید آیا تخصیص ماهانه سرویس FMC متوقف خواهد شد؟
- خیر در بستههای اینترنت شاتلموبایل مفهوم تغییر سرویس وجود ندارد و مشترکین قادر خواهند بود که به طور همزمان نسبت به خرید چند بسته اینترنت اقدام کنند. با این توضیح چنانچه طرح FMC فعال دارید و حجم ماهانه تخصیص داده شده به شما در حال اتمام است میتوانید بسته اینترنت روزانه، هفتگی و .. متناسب با مصرف خود را خریداری کنید و با اتمام دوره یک ماهه مجددا ۵۰۰ مگ ترافیک اینترنت طرح FMC را دریافت کنید.
در این خصوص توجه فرمایید که امکان خرید بستههای آغازین شاتلموبایل روی سرویس FMC وجود ندارد.