سه‌شنبه 26 آبان 1388
shatel

آیا درمان online به خوبی درمان مستقیم است؟

درمان به وسیله کامپیوتر راهی بسیار طولانی را پیموده است، از سال ۱۹۶۰ که برنامه ELIZA به عنوان یک درمان کننده نوشته شد تا امروز که با ورود اینترنت مردم می‌توانند با پیام فوری با یک متخصص ارتباط برقرار نمایند.بر اساس تحقیقات جدید انجام شده چت درمانی با یک روانشناس می‌تواند در درمان مردم با افسردگی‌های مختلف بسیار موثر باشد.
از ۱۱۳ نفری که در این تحقیق شرکت کردند، ۳۸% به طور کامل در طی ۴ ماه درمان online افسردگی شان بهبود پیدا کرده است و ۴۲% دیگر در طی ۸ ماه درمان online بهبود یافته‌اند که نتیجه‌ای بسیارمطلوب است و اگر آن را با شیوه‌های رایج درمانی مقایسه کنیم نتایجی مشابه درمان‌های رایج به دست آمده است.
متخصصان عقیده دارند که اینترنت پتانسیل بزرگی برای درمان‌های روان‌شناسی دارد به خصوص برای آن‌ها که دسترسی به مراکز درمانی ندارند و به عقیده آن‌ها شاید اینترنت بتواند در مواردی که بیمار علاقه‌ای به بیان رو در رو مسایلی که بیان آن‌ها برایش شرم‌آور و دشوار است، بسیار کمک کننده باشد. علاوه بر این بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه Bristol انگلستان، نوشتن آن‌چه از لحاظ روحی و روانی باعث آسیب شده است، می‌تواند به روند بهبود بیمار بسیار کمک کند؛ زیرا نوشتن سبب می‌شود که مردم مکث کنند و آن مشکل را انعکاس دهند.
اما روش چت درمانی مشکلاتی نیز دارد؛ زیرا دیگر متخصص به نشانه‌های بصری دسترسی ندارد و علایم بالینی را در مورد بیمار نمی‌تواند چک کند و بنابراین نمی‌تواند جای‌گزین یک جلسه کامل درمانی باشد.
از این رو شاید بتوان گفت کامپیوتری کردن درمان خوب است اما نمی‌تواند جای‌گزین روش‌های فعلی روان درمانی باشد. روان‌شناسان بعد از ملاقات حضوری اقدام به email درمانی و ویدیو کنفرانس با بیماران ‌می‌کنند که به عقیده بسیاری از آن‌ها این روش‌ها با داشتن مزایای بسیار هنوز دارای مشکلاتی است و نمی‌تواند جای‌گزین جلسات رایج درمان باشد.
به عقیده آن‌ها با پیشرفت بیش‌تر تکنولوژی و گسترش بیش‌تر درمان online در آینده باید ویدیو کنفرانس‌هایی با کیفتی بسیار بالا ارایه شود که در آن روانشناس حتی برای یک لحظه واکنش‌های بیمار را از دست ندهد و امنیت و خصوصی بودن جلسات با روش‌های رمزگذاری تضمین شود. در این صورت استفاده از این روش‌ها بسیار رایج خواهد بود.
منبع:CNN مترجم: ش اتل