یکشنبه 24 مرداد 1395
shatel

رییس هیات‌‌مدیره شاتل در گفت‌وگو با روزنامه ایران: به دنبال تولید محتوای غنی و فرهنگ‌سازی برای استفاده از محتوای سالم هستیم

Hassan-Shanesaz-Zadehمحمدحسن شانه‌ساززاده، رییس هیات‌مدیره شاتل در گفت و گو با روزنامه ایران با اعلام این‌که این شرکت علاوه بر وظیفه اصلی خود یعنی ایجاد زیرساخت‌های اتصال در لایه دسترسی و هم‌چنین ارایه خدمات متنوع بر اساس مجوز FCP در بحث تولید محتوا نیز فعالیت‌های قابل توجه‌ای انجام داده است، گفت: «بر اساس آمار بین‌المللی نزدیک به ۷۰ درصد سهم اینترنت را “ویدیو استریمینگ” تشکیل داده که این میزان هم به مرور در حال افزایش است. در واقع در حال حاضر تمایل به دیدن و شنیدن به صورت آنلاین به شکل قابل توجه‌ای افزایش پیدا کرده است. علاوه بر شرکت‌ها که کارشان تنها تولید محتوا دیجیتالی است، اپراتورهای اینترنتی بزرگ دنیا نیز در کنار ارایه سرویس‌های ارتباطی، تولید محتوا هم انجام می‌دهند. به همین خاطر از سال‌ها پیش ما نیز در مزایده IPTV شرکت کردیم اما در نهایت به دلیل برخی مشکلات امکان ارایه سرویس در این زمینه را پیدا نکردیم. همین اتفاق باعث شد پروژه “شاتل‌لند” را به صورت سازمان یافته شروع کنیم. هدف ما در این پروژه تولید محتوا در بخش تفریح، بازی، اطلاع‌رسانی اخبار حوزه فناوری اطلاعات و … است.»

او با اشاره به دلایل عدم رشد تولید محتوای دیجیتالی در کشور افزود: «در خارج از کشور دلیل اصلی که محتوا در فضای وب با رشد قابل توجه­ای همراه شد این بود که قیمت محتوا بر نسخه‌های فیزیکی بسیار بالاست. برای مثال برای خرید یک دی وی دی فیلم کاربران باید نزدیک به ۱۲ دلار هزینه پرداخت کنند اما در مقابل هزینه تماشای یک فیلم یا ویدیو به صورت آنلاین رقمی بسیار پایینی برای آن‌ها دارد. این داستان اما در ایران کاملا” برعکس است. یعنی قیمت خرید محتوا به صورت فیزیکی هزینه‌ای بسیار پایین در مقابل استفاده از محتوا به صورت دیجیتالی برای کاربران دارد. در واقع دلیل عدم رشد تولید محتوا در ایران هزینه بالای انتقال دیتا در کشور است چرا که نسبت هزینه محتوا به انتقال در کشور یک هزینه چشم‌گیر است.»

به باور وی اولین نیاز برای ارایه تولید محتوای مناسب فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است که با توجه به فعالیت‌های وزارت ارتباطات در سه سال اخیر تا حدود قابل توجه‌ای این زیرساخت‌ها فراهم شده است. شانه‌ساززاده تصریح می‌کند با فراهم شدن زیرساخت‌های ارتباطی و هم‌چنین تلاش شرکت برای تفکیک ترافیک داخلی از خارجی شاتل توانسته محتوای خود را به صورت رایگان یا با تخیفیف‌های ویژه در اختیار کاربرانش بگذارد. در واقع زمانی که کاربران از محتوای تولیدی شاتل‌لند استفاده می‌کنند هزینه برای انتقال پرداخت نمی‌کنند. هم‌چنین برای این­که از حقوق صاحبان محتوا نیز دفاع کنید، امکان (Digital Rights Management (DRM را بر روی تمامی محتوای سایت پیاده کرده‌ایم تا امکان دانلود بدون اجازه آثار وجود نداشته باشد.

رییس هیات ‌مدیره شاتل در پاسخ به این سوال که چنین محتوایی از طریق یک شرکت اینترنتی چه مزیتی برای کاربران به دنبال دارد می‌گوید:«با تولید چنین محتوایی مشتریان با یک سری مطالب صوتی، تصویری، متنی با کیفیت همراه می‌شوند که به صورت آنلاین آن را مطالعه یا تماشا می‌کنند و برای ذخیره آن هم نیاز به استفاده از هاردهای فیزیکی و یا ارشیو مطالب در یک کتابخانه را نخواهند داشت. همچنین این گونه محتوا در لحظه و با کمترین قیمت در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. »

شانه‌ساززاده یکی دیگر از مشکلات اصلی بر سر تولید محتوای با کیفیت در کشور را عدم اجرای قانون کپی‌رایت در کشور معرفی می‌کند و می‌افزاید:«بزرگ‌ترین مشکل تولید محتوا در فضای وب مانند فضای فیزیکی عدم توجه به قانون کپی‌رایت است که این موضوع بر اساس برخی گزارش‌ها باعث وارد شدن ۸۰۰ میلیارد ریال ضرر به تولیدکنندگان محتوای داخلی در یک سال شده است. ضرری که اگر به صاحبان اثر بازگردانده می‌شد می‌توانست به رشد صنعت تولید محتوا در کشور کمک زیادی کند.»

او تاکید می‌کند با تمام تلاش‌های ما و حمایت‌های دولت، محتوای مناسب در فضای مجازی قرار می‌گیرد اما در نهایت به دلیل عدم رعایت قانون کپی‌رایت این محتوا به صورت کپی در بازار پخش می‌شود و این شرایط باعث ضعف در بدنه تولید محتوای دیجیتالی در کشور شده است. رییس هیات مدیره شرکت شاتل در پاسخ به این سوال که عدم توجه به قانون کپی‌رایت در بازار سرمایه‌گذاری شاتل در این حوزه را با خطر مواجه نمی‌کند؟ می‌گوید:« خانواده‌ها و بازار به دنبال محتوای پاک و درست هستند و به نظر من دیر یا زود با این محتوای غیرقانونی از طرف خود خانواده‌ها برخورد خواهد شد. مردم خودشان به دنبال محتوای با کیفیت و سالم هستند وقتی چنین محتوایی در کشور وجود داشته باشد دیگر فردی به دنبالی سایر محتوای خارج از قانون در جامعه نمی‌رود.» شانه‌ساززاده بر این باور است که لازمه جلوگیری از کپی غیر قانونی محتوا در فضای وب، فرهنگ‌سازی است. کاری که شرکت او نیز در کنار تولید محتوا در تلاش برای انجام آن است. او تصریح می‌کند که با توجه به کیفیت بالا و به روز محصولات محتوایی که از طریق سرویس‌هایی هم‌چون شاتل‌لند در اختیار مردم قرار می‌گیرد به زودی مردم خودشان به سمت تهیه محتوای قانونی از طریق این سرویس‌ها پیش خواهند رفت.