آشنایی با رگولاتوری

 

با رگولاتوری بیشتر آشنا شویم:
آشنایی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
  • سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (www.cra.ir) با استناد به ماده ۷ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب ۱۳۸۲/۹/۱۹ مجلس شورای اسلامی از تجمیع معاونت امور مخابراتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل ارتباطات رادیویی، به منظور ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شده است.
    این سازمان یک نهاد مستقل قانون‌گذار و نظارتی است که نقش آن رقابتی کردن بازار ارائه خدمات مخابراتی، بالا بردن سطح کیفی سرویس‌ها و ارائه خدمات آن‌هاست. یکی از اصلی‌ترین وظایف این نهاد رونق بخشیدن به فرآیند خصوصی‌سازی‌ست که به این موضوع در اساس‌نامه سازمان نیز اشاره شده است.سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور اجرای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تحقق اهداف و ایفای وظایف مورد نظر در بخش ارتباطات رادیویی تاسیس شده و رییس این سازمان معاون وزیر است.
اصول رگولاتوری
  • سلامت در رقابت، شفافیت در عملکرد، انصاف در خدمات، عدالت در سرویس، اخلاق محوری، صراحت و نوآوری
اهداف رگولاتوری
  • تثبیت جایگاه سیاست‌گذاری و نظارتی حاکمیت کلی و فاصله گرفتن از امور تصدی‌گری غیرضروری
  • تسهیل حضور بخش غیردولتی و ترغیب آن برای مشارکت حداکثری در عهده‌داری امور تصدی‌گری
  • حفظ منافع ملی
  • حفظ رقابت سالم در میان فعالان
  • ریشه کنی فساد
حقوق مشترکین
  • یکی از مزایای وجود رگولاتوری این است که زمینه حضور و مداخله حداکثری مشترکین را تامین و صرف نظر از کارکرد نظارتی این سازمان که موجب ارائه کالا و خدمات با کیفیت و بهای مناسب می‌شود، از بروز شکاف میان مشترکین و حقوق آنان در این حوزه جلوگیری می‌کند.
    سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (www.cra.ir) می‌تواند با اتخاذ تدابیر مناسب، از موضع حاکمیت وارد عمل شده و حقوق مشترکین را تامین کند.
    بر این اساس، مقررات مربوط تحت عنوان مقررات روابط دارنده‌ی پروانه با مشترکین در ارائه خدمات شبکه‌ی انتقال داده‌ها تدوین شده و در پروانه لحاظ گردیده است.
روابط با مشترکین
  • مشخصات و نرخ خدمات باید به نحو مناسب و کامل، به طور رایگان به اطلاع متقاضیان و مشترکین رسانده شود.
  • اطلاعات و جزییات دقیق تماس با شرکت، ساعت فعالیت و راه‌های برقراری تماس به صورت مشخص در اختیار مشتریان قرار گیرد.
  • شرکت شاتل به عنوان دارنده‌ی پروانه (FCP) تنها مجاز به ارائه‌ی خدماتی‌ست که در متن پروانه یا پیوست‌ها، به صورت مشخص به آن اشاره شده باشد.
  • شرکت شاتل به عنوان دارنده‌ی پروانه (FCP) تنها در محدوده جغرافیایی مشخص شده در پروانه، مجاز به فعالیت سازمانی است.
  • دارنده‌ی پروانه موظف است زمان شروع و مدت ثبت‌نام، چگونگی دریافت وجه، نحوه‌ی دریافت مدارک، زمان برقراری خدمات و دیگر توضیحات مورد نیاز برای تهیه و دریافت یک سرویس را به روش مناسب به مشتریان و استفاده‌کنندگان اطلاع دهد.
  • در صورت اختلاف بین دارنده پروانه و مشترکین و متقاضیان یا در صورتی‌که هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، در مرحله‌ی اول دو طرف از طریق مذاکره برای رفع اختلاف اقدام خواهند کرد و در صورت محقق نشدن توافق، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌تواند وارد عمل شود و طبق شرط اعلام شده در شرایط پروانه عمل ‌کند.
  • دارنده‌ی پروانه موظف است مشکلات و خرابی‌های احتمالی در برقراری سرویس و ارتباط مشترکین را ظرف مدت اعلام شده برطرف کند.
  • برای ارائه خدمات باید بین دارندگان پروانه و متقاضی قراردادی منعقد گردد که افزون بر موارد مورد نیاز قرارداد، نوع خدمات قابل ارائه، زمان برقراری خدمات شیوه دریافت وجه، نحوه‌ی حل اختلاف و نحوه پرداخت جریمه در صورت قطع خدمات بیش از مدت زمان مجاز در متن قرارداد آورده شود.
  • درخواست خدمات از سوی متقاضی به هر تعداد بلامانع است.
  • ارائه خدمات در محدوده امکانات فنی هر مرکز، با رعایت حق تقدم نوبت متقاضی انجام می‌شود.
    تبصره: دارنده‌ی پروانه مکلف است برای ایجاد امکانات فنی مناسب برای پاسخ به نیازهای متقاضیان تا حد امکان تلاش کند.
  • قطع موقت خدمات با تکمیل فرم تقاضای قطع توسط مشترک و یا وکیل قانونی وی و یا استفاده کننده (با ارائه مدارک مندرج در دستورالعمل اجرایی) و یا هر یک از وراث پس از تسویه حساب آبونمان و دیون معوقه با دریافت تعهد از استفاده کننده و یا از ورثه مبنی بر پاسخ‌گویی به مدعی انجام می‌پذیرد.
  • ارائه مجدد خدمات با تقاضای کتبی صاحب امتیاز یا وکیل قانونی وی با استناد اسناد معتبر با ارائه برگ تسویه حساب آبونمان و سایر دیون خدمات انجام می‌پذیرد.

گزارش شاخص‌های کیفیت خدمات سه ماهه دوم 1399

سامانه ارزیابی میزان رضایت‌مندی کاربران حوزه سرویس‌های فناوری اطلاعات

مناقصه‌ها و مزایده‌ها آخرین گزارش شاخص‌های کیفیت خدمات

داشبورد آنلاین شاخص‌های کیفی

ردیف شرح
1 شبکه شاتل در برج ها
2 شبکه شاتل در مراکز
3 شبکه شاتل در کافوها
4 شبکه شاتل در سایت های خصوصی

مصوبات سازمان تنظیم مقررات

ردیف عنوان مصوبه
pdf-logo محور مصوبه: FCP
1 191-3- تعرفه برقراری و نگه‌داری خطوط ADSL برای نرخ بیت‌های بالاتر از ۲ مگ
2 200-3-ااصلاح مصوبه ۱٨۱- کاهش تعرفه
3 2-206- اصول حاکم بر صدور پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)
4 189-3-تعرفه اجاره استفاده از فضا به میزان کسری از یک متر مربع در مراکز مخابراتی
5 181- تعرفه ارایه خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری ADSL
6 172-2-تاکید بر ارایه خدمات بر اساس تعرفه‌های مصوب/ تاکید بر ارزیابی مستمر عملکرد اپراتورها
7 166-2- تصمیم‌گیری در خصوص تعرفه فروش پهنای باند
8 166-6- تعرفه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات
9 166-7- تعرفه واگذاری ماهانه برق در مراکز مخابراتی
10 167-1- تعرفه اجاره لینک‌های کم سرعت و پرسرعت شبکه سیگنالینگ سراسری شرکت ارتباطات زیرساخت
11 154-3- تعرفه ارایه خدمات VPLS
12 153-2- اصلاح تعرفه مکالمات صادره بین الملل
13 237-1- تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ADSL
14 147- تعرفه استفاده از فضا در مراکز مخابراتی
15 146- تعرفه مکالمات بین الملل صادره از کشور و ترانزیت ترافیک بین‌الملل
16 112- تعرفه واگذاری خطوط E١ از سوی مخابرات
17 88- کاهش تعرفه استفاده از اینترنت هوشمند IN
18 86- تعرفه اینترنت
19 72- تعرفه خدمات تایید نمونه
20 43- تعرفه اتصال به شبکه زیرساخت به ازای هر لینک E١
21 26-تعرفه تامین ارتباط نقطه به نقطه اختصاصی به شبکه‌های شهری، بین شهری و بین‌الملل و شبکه ملی انتقال داده‌ها
22 242- تعیین تعرفه از / به تلفن‌های ثابت ترابردپذیر
23 251- مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات
24 253- تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ADSL و اینترنت مبتنی بر فناوری WiFi به صورت برون ساختمانی
25 266- مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات
pdf-logo محور مصوبه: تبلیغات
26 192-1-دستورالعمل نحوه تبلیغات و اطلاع رسانی
pdf-logo محور مصوبه: سامان‌دهی IP
27 177-3- اصلاحیه آیین نامه ساماندهی IP
28 120-اصلاحیه آیین نامه ساماندهی IP
29 106- آیین نامه ساماندهی IP
pdf-logo محور مصوبه: تجهیزات
30 163-1- آیین نامه اجرایی حمایت از صاحبان صنایع و منابع و مهارت‌های داخل کشور در بخش ICT
31 53- آیین نامه تایید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات
pdf-logo محور مصوبه: خدمات اینترنت
32 14- مقررات تامین، توزیع و عرضه خدمات اینترنت
33 35-1001-1- آیین نامه تامین، توزیع و عرضه خدمات اینترنت و اینترانت ملی
34 استفاده از فناوری WIFI
pdf-logo محور مصوبه: صدور پروانه
35 206-2- اصول حاکم بر صدور پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)
36 151- اصلاح ضوابط و دستورالعمل صدور پروانه ISP و ISDP
37 143- تمدید اعتبار پروانه‌های ISP و ISDP
38 19- ضوابط و دستورالعمل اجرایی صدور پروانه
39 184-1- مهلت تسویه حساب مالی بین دارندگان پروانه ارایه خدمات مخابراتی
40 2-90-اصلاحیه ضوابط و چارچوب (اصلاحیه 177 SLA)
41 1-172- اصلاحیه چگونگی دریافت هزینه اتصال به شبکه زیرساخت
pdf-logo محور مصوبه: ضوابط شرکت‌های PAP
42 25- ضوابطی در خصوص شرکت‌های PAP
pdf-logo محور مصوبه: دستورالعمل حمل ترافیک غیرمجاز
43 57-58-59-60- دستورالعمل پیش‌گیری از حمل ترافیک غیرمجاز بین‌الملل به داخل کشور
pdf-logo محور مصوبه: ضوابط ناظر بر میزبانی و تبادل محتوا
44 96- ضوابط ناظر بر میزبانی و تبادل محتوا در شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات
45 97- آیین نامه تعاملی شرکت‌های مخابراتی با شرکت‌های PAP
pdf-logo محور مصوبه: آیین‌نامه سامان‌دهی و توسعه سامان‌دهی
46 149-3- آیین نامه سامان‌دهی و توسعه سامانه‌های DNS
pdf-logo محور مصوبه: مقررات پدافند غیرعامل
47 165-3- پیوست مقررات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران
pdf-logo محور مصوبه: طرح‌های تشویقی
48 249- مقررات طرح‌های تعرفه‌ای تشویقی
pdf-logo محور مصوبه: مقررات حاکم بر تعرفه بخش ICT
48 266- مقررات حاکم بر تدوین و اجرایی شدن تعرفه در بخش ICT
pdf-logo محور مصوبه: مقررات حاکم بر عمده فروشی بیت استریم
49 260- مقررات حاکم بر ارایه خدمت عمده فروشی بیت استریم
pdf-logo محور مصوبه: ارزش افزوده
50 100/83413- ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده