آشنایی با رگولاتوری با رگولاتوری بیشتر آشنا شویم:آشنایی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوییسازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (www.cra.ir) با استناد به ماده ۷ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب ۱۳۸۲/۹/۱۹ مجلس شورای اسلامی از تجمیع معاونت امور مخابراتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل ارتباطات رادیویی، به منظور ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شده است. این سازمان یک نهاد مستقل قانونگذار و نظارتی است که نقش آن رقابتی کردن بازار ارایه خدمات مخابراتی، بالا بردن سطح کیفی سرویسها و ارایه خدمات آنهاست. یکی از اصلیترین وظایف این نهاد رونق بخشیدن به فرآیند خصوصیسازیست که به این موضوع در اساسنامه سازمان نیز اشاره شده است.سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور اجرای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تحقق اهداف و ایفای وظایف مورد نظر در بخش ارتباطات رادیویی تاسیس شده و رییس این سازمان معاون وزیر است.اصول رگولاتوریسلامت در رقابت، شفافیت در عملکرد، انصاف در خدمات، عدالت در سرویس، اخلاق محوری، صراحت و نوآوریاهداف رگولاتوریتثبیت جایگاه سیاستگذاری و نظارتی حاکمیت کلی و فاصله گرفتن از امور تصدیگری غیرضروریتسهیل حضور بخش غیردولتی و ترغیب آن برای مشارکت حداکثری در عهدهداری امور تصدیگریحفظ منافع ملیحفظ رقابت سالم در میان فعالانریشه کنی فسادحقوق مشترکینیکی از مزایای وجود رگولاتوری این است که زمینه حضور و مداخله حداکثری مشترکین را تامین و صرف نظر از کارکرد نظارتی این سازمان که موجب ارایه کالا و خدمات با کیفیت و بهای مناسب میشود، از بروز شکاف میان مشترکین و حقوق آنان در این حوزه جلوگیری میکند. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (www.cra.ir) میتواند با اتخاذ تدابیر مناسب، از موضع حاکمیت وارد عمل شده و حقوق مشترکین را تامین کند. بر این اساس، مقررات مربوط تحت عنوان مقررات روابط دارندهی پروانه با مشترکین در ارایه خدمات شبکهی انتقال دادهها تدوین شده و در پروانه لحاظ گردیده است.روابط با مشترکینمشخصات و نرخ خدمات باید به نحو مناسب و کامل، به طور رایگان به اطلاع متقاضیان و مشترکین رسانده شود.اطلاعات و جزییات دقیق تماس با شرکت، ساعت فعالیت و راههای برقراری تماس به صورت مشخص در اختیار مشتریان قرار گیرد.شرکت شاتل به عنوان دارندهی پروانه (FCP) تنها مجاز به ارایهی خدماتیست که در متن پروانه یا پیوستها، به صورت مشخص به آن اشاره شده باشد.شرکت شاتل به عنوان دارندهی پروانه (FCP) تنها در محدوده جغرافیایی مشخص شده در پروانه، مجاز به فعالیت سازمانی است.دارندهی پروانه موظف است زمان شروع و مدت ثبتنام، چگونگی دریافت وجه، نحوهی دریافت مدارک، زمان برقراری خدمات و دیگر توضیحات مورد نیاز برای تهیه و دریافت یک سرویس را به روش مناسب به مشتریان و استفادهکنندگان اطلاع دهد.در صورت اختلاف بین دارنده پروانه و مشترکین و متقاضیان یا در صورتیکه هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، در مرحلهی اول دو طرف از طریق مذاکره برای رفع اختلاف اقدام خواهند کرد و در صورت محقق نشدن توافق، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی میتواند وارد عمل شود و طبق شرط اعلام شده در شرایط پروانه عمل کند.دارندهی پروانه موظف است مشکلات و خرابیهای احتمالی در برقراری سرویس و ارتباط مشترکین را ظرف مدت اعلام شده برطرف کند.برای ارایه خدمات باید بین دارندگان پروانه و متقاضی قراردادی منعقد گردد که افزون بر موارد مورد نیاز قرارداد، نوع خدمات قابل ارایه، زمان برقراری خدمات شیوه دریافت وجه، نحوهی حل اختلاف و نحوه پرداخت جریمه در صورت قطع خدمات بیش از مدت زمان مجاز در متن قرارداد آورده شود.درخواست خدمات از سوی متقاضی به هر تعداد بلامانع است.ارایه خدمات در محدوده امکانات فنی هر مرکز، با رعایت حق تقدم نوبت متقاضی انجام میشود. تبصره: دارندهی پروانه مکلف است برای ایجاد امکانات فنی مناسب برای پاسخ به نیازهای متقاضیان تا حد امکان تلاش کند.قطع موقت خدمات با تکمیل فرم تقاضای قطع توسط مشترک و یا وکیل قانونی وی و یا استفاده کننده (با ارایه مدارک مندرج در دستورالعمل اجرایی) و یا هر یک از وراث پس از تسویه حساب آبونمان و دیون معوقه با دریافت تعهد از استفاده کننده و یا از ورثه مبنی بر پاسخگویی به مدعی انجام میپذیرد.ارایه مجدد خدمات با تقاضای کتبی صاحب امتیاز یا وکیل قانونی وی با استناد اسناد معتبر با ارایه برگ تسویه حساب آبونمان و سایر دیون خدمات انجام میپذیرد.گزارش شاخصهای کیفیت خدمات سه ماهه دوم ۱۳۹۹سامانه ارزیابی میزان رضایتمندی کاربران حوزه سرویسهای فناوری اطلاعاتمناقصهها و مزایدهها آخرین گزارش شاخصهای کیفیت خدماتداشبورد آنلاین شاخصهای کیفی ردیفشرح۱شبکه شاتل در برج ها۲شبکه شاتل در مراکز۳شبکه شاتل در کافوها۴شبکه شاتل در سایت های خصوصیمصوبات سازمان تنظیم مقرراتردیفعنوان مصوبه محور مصوبه: FCP۱۱۹۱-۳- تعرفه برقراری و نگهداری خطوط ADSL برای نرخ بیتهای بالاتر از ۲ مگ۲۲۰۰-۳-ااصلاح مصوبه ۱٨۱- کاهش تعرفه ۳۲-۲۰۶- اصول حاکم بر صدور پروانه ایجاد و بهرهبرداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)۴۱۸۹-۳-تعرفه اجاره استفاده از فضا به میزان کسری از یک متر مربع در مراکز مخابراتی۵۱۸۱- تعرفه ارایه خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری ADSL۶۱۷۲-۲-تاکید بر ارایه خدمات بر اساس تعرفههای مصوب/ تاکید بر ارزیابی مستمر عملکرد اپراتورها۷۱۶۶-۲- تصمیمگیری در خصوص تعرفه فروش پهنای باند۸۱۶۶-۶- تعرفه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات۹۱۶۶-۷- تعرفه واگذاری ماهانه برق در مراکز مخابراتی۱۰۱۶۷-۱- تعرفه اجاره لینکهای کم سرعت و پرسرعت شبکه سیگنالینگ سراسری شرکت ارتباطات زیرساخت۱۱۱۵۴-۳- تعرفه ارایه خدمات VPLS۱۲۱۵۳-۲- اصلاح تعرفه مکالمات صادره بین الملل۱۳۲۳۷-۱- تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ADSL۱۴۱۴۷- تعرفه استفاده از فضا در مراکز مخابراتی۱۵۱۴۶- تعرفه مکالمات بین الملل صادره از کشور و ترانزیت ترافیک بینالملل۱۶۱۱۲- تعرفه واگذاری خطوط E١ از سوی مخابرات۱۷۸۸- کاهش تعرفه استفاده از اینترنت هوشمند IN۱۸۸۶- تعرفه اینترنت۱۹۷۲- تعرفه خدمات تایید نمونه۲۰۴۳- تعرفه اتصال به شبکه زیرساخت به ازای هر لینک E١۲۱۲۶-تعرفه تامین ارتباط نقطه به نقطه اختصاصی به شبکههای شهری، بین شهری و بینالملل و شبکه ملی انتقال دادهها۲۲۲۴۲- تعیین تعرفه از / به تلفنهای ثابت ترابردپذیر۲۳۲۵۱- مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات۲۴۲۵۳- تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ADSL و اینترنت مبتنی بر فناوری WiFi به صورت برون ساختمانی۲۵۲۶۶- مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات محور مصوبه: تبلیغات۲۶۱۹۲-۱-دستورالعمل نحوه تبلیغات و اطلاع رسانی محور مصوبه: ساماندهی IP۲۷۱۷۷-۳- اصلاحیه آیین نامه ساماندهی IP۲۸۱۲۰-اصلاحیه آیین نامه ساماندهی IP۲۹۱۰۶- آیین نامه ساماندهی IP محور مصوبه: تجهیزات۳۰۱۶۳-۱- آیین نامه اجرایی حمایت از صاحبان صنایع و منابع و مهارتهای داخل کشور در بخش ICT۳۱۵۳- آیین نامه تایید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات محور مصوبه: خدمات اینترنت۳۲۱۴- مقررات تامین، توزیع و عرضه خدمات اینترنت۳۳۳۵-۱۰۰۱-۱- آیین نامه تامین، توزیع و عرضه خدمات اینترنت و اینترانت ملی۳۴استفاده از فناوری WIFI محور مصوبه: صدور پروانه۳۵۲۰۶-۲- اصول حاکم بر صدور پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)۳۶۱۵۱- اصلاح ضوابط و دستورالعمل صدور پروانه ISP و ISDP۳۷۱۴۳- تمدید اعتبار پروانههای ISP و ISDP۳۸۱۹- ضوابط و دستورالعمل اجرایی صدور پروانه ۳۹۱۸۴-۱- مهلت تسویه حساب مالی بین دارندگان پروانه ارایه خدمات مخابراتی۴۰۲-۹۰-اصلاحیه ضوابط و چارچوب (اصلاحیه ۱۷۷ SLA)۴۱۱-۱۷۲- اصلاحیه چگونگی دریافت هزینه اتصال به شبکه زیرساخت محور مصوبه: ضوابط شرکتهای PAP۴۲۲۵- ضوابطی در خصوص شرکتهای PAP محور مصوبه: دستورالعمل حمل ترافیک غیرمجاز۴۳۵۷-۵۸-۵۹-۶۰- دستورالعمل پیشگیری از حمل ترافیک غیرمجاز بینالملل به داخل کشور محور مصوبه: ضوابط ناظر بر میزبانی و تبادل محتوا۴۴۹۶- ضوابط ناظر بر میزبانی و تبادل محتوا در شبکههای ارتباطی و فناوری اطلاعات۴۵۹۷- آیین نامه تعاملی شرکتهای مخابراتی با شرکتهای PAP محور مصوبه: آییننامه ساماندهی و توسعه ساماندهی۴۶۱۴۹-۳- آیین نامه ساماندهی و توسعه سامانههای DNS محور مصوبه: مقررات پدافند غیرعامل۴۷۱۶۵-۳- پیوست مقررات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران محور مصوبه: طرحهای تشویقی۴۸۲۴۹- مقررات طرحهای تعرفهای تشویقی محور مصوبه: مقررات حاکم بر تعرفه بخش ICT۴۸۲۶۶- مقررات حاکم بر تدوین و اجرایی شدن تعرفه در بخش ICT محور مصوبه: مقررات حاکم بر عمده فروشی بیت استریم۴۹۲۶۰- مقررات حاکم بر ارایه خدمت عمده فروشی بیت استریم محور مصوبه: ارزش افزوده۵۰۱۰۰/۸۳۴۱۳- ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده