شنبه 21 شهریور 1388
shatel

Skype، در مسیری اشتباه

شرکت Skype اعلام کرده است که همه توسعه‌ها بر روی این برنامه را پایان خواهد داد و دلیل‌شان را برای انجام این کار عدم استفاده تعداد زیاد کاربران از این ابزار اعلام کرده‌اند و انجام این توسعه‌ها را توجیه‌ناپذیر عنوان کرده‌اند و گفته‌اند که از این به بعد هیچ پروژه‌ی جدیدی برای آن تعریف نخواهد شد و پروژه‌های فعلی نیز به صورت راکد در خواهد آمد. به نظر می‌رسد که این تصمیم اشتباه بزرگی از سوی Skype باشد.
Om Malik در جلسه توجیه طرحSkype گفته است که این شرکت توسعه دهندگان را درک نمی‌کند و هرگز آن‌ها را درک نکرده است و هرگز نباید از سوی توسعه دهندگان مورد اعتماد قرار گیرد. وی افزوده است که این شرکت هرگز از زمانی که وارد اجتماع شده است کار تیمی درستی در آن دیده نشده است.
درست است که برنامه‌های اضافی موجب اتلاف وقت می‌شوند، اما این موضوع به این مفهوم نیست که برنامه‌نویسان قادر به نوشتن برنامه‌ای مجتمع نیستند بلکه به این دلیل است که با وجود آوازه این شرکت آن‌ها از برنامه‌نویسان درجه سوم استفاده می‌کنند که تنها قادر به تغییرات رویه‌ی نمایشی برنامه هستند. بنابراین کسی نباید انتظار جهشی خارق‌العاده از این شرکت داشته باشد.
ولی آن چه که توسعه‌دهندگان باید ایجاد کنند، توانایی ایجاد مکالمه به صورت یک سرویس است که قابل اتصال به برنامه‌های کاربردی دیگر نیز باشد و برای مکالمه حتما نیاز نباشد که برنامه skype در هر دو طرف مکالمه باز باشد.
هرچند که به وسیله برنامه iskoot نیازی به باز بودن skype نیست زیرا حجم سنگینی از برنامه را بر روی سرور بار می‌کند اما این روش نیز روش مناسبی نیست.
آن‌چه توسعه دهندگان باید به وجود بیاورند این است که هسته عملیاتSkype را به درون برنامه‌هایی مانند outlook وFacebook ببرند و از درآمد آن‌ها سود خود را کسب کنند.
هنوز مسیری که خریداران جدیدSkype می‌خواهند بپیمایند، مشخص نیست. آن‌ها پیش از این اعلام کرده‌اند که به آن به چشم یک سرویس نگاه می‌کنند. ولی آن‌چه مسلم است تصمیم فعلی اشتباهی است که باید اصلاح شود.
منبع: Washington Post مترجم: شاتل