یکشنبه 19 اسفند 1386
shatel

نرم‌افزارهای جاسوسی، ۸۰۰۰ دلار ضرر سالانه برای شرکت‌ها

شرکت امنیت شبکه CompTIA که ارایه کننده‌ی خدمات آموزشی فناوری اطلاعات است، تاثیر نرم‌افزارهای جاسوسی بر کسب و کارهای کوچک و نیمه کوچک را مورد بررسی قرار داده است. در این تحقیق شرکت‌هایی که از ۱۰ تا ۲۰۰ کاربر کامپیوتر داشته‌اند، به عنوان کسب و کارهای کوچک و متوسط مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بیش از ۲۵ درصد از کاربران نهایی گفته‌اند که در شش ماه گذشته نرم‌افزارهای جاسوسی مشکلاتی برایشان ایجاد کرده و افزون بر یک سوم آنها گفته‌اند که آنان در طول آن شش ماه چندین بار مشکل یادشده را تجربه کرده‌اند. برخی از آنها در آن دوره ۱۰ بار یا بیشتر میزبان نرم‌افزارهای جاسوسی بوده‌اند.
استفان استرواسکی، مدیر ارتباطات شرکت CompTIA در این زمینه گفته است مشکلاتی که یک بار آلودگی به نرم‌افزارهای جاسوسی برای شرکت‌ها به وجود می‌آورد بسیار شگفت انگیز است. آنان در تحقیقات خود، متوجه شده‌اند از هنگامی که کامپیوتری به نرم‌افزارهای جاسوسی آلوده شده و تلاش برای پاکسازی و برطرف ساختن آن آغاز می‌شود دست کم ۲٫۵ روز یا ۲۰ ساعت کاری صرف می‌شود.
این گزارش برآورد کرده است که هزینه‌ی آلوده شدن به نرم‌افزارهای جاسوسی برای شرکت‌های کوچک یا متوسط در سال بیش از ۸۰۰۰ دلار است.
شاید مشکل بزرگ‌تر آن باشد که کارشناسان فناوری اطلاعات گفته‌اند آنها از هر ۱۰۰ کاربری که با مشکل نرم‌افزارهای جاسوسی روبه رو می‌شوند، تنها ۴ گزارش دریافت می‌کنند. گاهی نیز در ارسال گزارش تاخیر وجود دارد. کارشناسان باور دارند که دلیل گزارش ندادن این رویداد گاهی آن است که خود کاربر از وجود نرم‌افزار مشکل آفرین در کامپیوتر خبر ندارد و دلیل دیگر این است که آنان از بیم مشکلاتی که ممکن است برای کسب وکارشان ایجاد شود، از آلوده شدن کامپیوترهای خود چیزی بازگو نمی‌کنند.
در این گزارش اشاره شده که کاربران به طور متوسط ۱۸ ساعت کاری صبر کرده و بعد برای کمک خواستن اقدام می‌کنند و ۱۳ درصد از آنها حتی تا یک هفته یا بیشتر نیز گزارشی اعلام نکرده‌اند و پس از آن نیز ساعت‌های زیادی نیز برای برطرف ساختن مشکل صرف می‌شود.
استفان استرواسکی گفته است بررسی انجام شده نشان می‌دهد نداشتن دانش کافی در این زمینه یکی از مشکلات کاربران شرکت‌های کوچک و شرکت‌های بزرگ بوده و تنها ۳۰ درصد از شرکت‌های بزرگ برای آموزش دادن کاربران خود تلاش می‌کنند.
مترجم: شاتل منبع: news factor