سه‌شنبه 20 مرداد 1388
shatel

موزیلا اولین پیش‌نمایش Fire Fox 3.6 را ارایه داد

شرکت موزیلا نخسه آلفا Fire Fox 3.6 را در روز جمعه ارایه کرد. به گفته این شرکت، این ویرایش، نسخه‌ای ابتدایی از تغییراتی است که بر روی این نسخه از مرورگر اتفاق خواهد افتاد و تا ماه نوامبر نسخه نهایی آن به بازار ارایه خواهد شد.
این مرورگر به نام ناموراکا نام‌گذاری شده که نام یکی از پارک‌های ملی در جزیره ماداگاسکار است.
این نسخه تغییرات وسیعی در این مرورگر نخواهد داد و در واقع پیش درآمدی برFire Fox3.7 است که بر اساس زمان‌بندی‌های ارایه شده توسط این شرکت قرار است در سال ۲۰۱۰ به بازار ارایه شود.
مانند دفعات پیش شرکت به کاربران برای استفاده از نسخه آلفا هشدار داده است و گفته است که کاربران بهتر است از آن استفاده نکنند و در واقع نسخه آلفا مربوط به developerها و تست کنندگان است.
در این نسخه از موتور رندر Gecko 1.9.2 استفاده شده است و نسبت به موتور جاوا اسکریپت monkey از سرعت بالاتری برخوردار است و همچنین سرعت بالا آمدن آن بیش‌تر شده است و چندین تغییر زیر بنایی دیگر نیز در آن صورت گرفته است.
سخن‌گوی این شرکت می‌گوید که به دنبال ارایه این مرورگر در سایزی کوچک‌تر ازFire Fox 3.5 به بازار هستند و می‌گویند که حضور گوگل با مرورگر chrome رقابت را بسیار دشوار ساخته است.
بر اساس زمان‌بندی‌های ارایه شده این شرکت نسخه بتا این مرورگر در اوایل سپتامبر و نسخه بعدی بتای آن در اواخر سپتامبر ونسخه نیمه نهایی آن در اواسط اکتبر و در نهایت نسخه نهایی آن در نوامبر ۲۰۰۹ به بازار ارایه خواهد کرد.
نسخه ارایه شده برای سیستم عامل ویندوز این مرورگر، Windows 7 را هم پشتیبانی می‌کند و حتا از امکانات جانبی آن مانند Aero Peek که قابلیت دیدن صفحات در پشت این پنجره است نیز پشتیبانی می‌کند.
نسخه آلفای ویندوزی و لینوکسی و مک آن از هم اکنون بر سایت این شرکت قابل دریافت است.
منبع: Computer world مترجم: شاتل