سه‌شنبه 31 شهریور 1388
shatel

مخترع شبکه‌ جهانی در مورد دوران تاریک اینترنت هشدار داد

Tim Berners-Lee، مخترع شبکه‌ی جهانی اینترنت در مورد تقسیم‌بندی اینترنت به سرویس‌های مختلف هشدار داد و گفت که این محیط هم‌چنان باید خنثی بماند و در برابر این چنین تصمیماتی باید مقاومت شود.
مخترع اینترنت که در شهر ادینبورگ سخنرانی می‌کرد همچنین افزود: «تلاش‌های جدید آمریکا برای دسته‌بندی دسترسی‌های اینترنت به چندین لایه‌، جزیی از مدل طرح‌ریزی شده برای اینترنت نیست و اگر آمریکا تصمیم‌اش برای تبدیل اینترنت به دو لایه را عملیاتی کند، اینترنت به دوران تاریکی خواهد رسید. آن‌چه در مورد اینترنت اهمیت دارد این است که تنها یک شبکه جهانی موجود باشد و اگر آن را به چند قسمت تقسیم کنند هر قسمت به تنهایی بسیار کسالت‌بار خواهد بود.
وی که در سال ۱۹۸۹ شبکه را به عنوان وسیله‌ای برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین دانشمندان به وجود آورده است، هم اکنون مدیر کنسرسیوم شبکه گسترده جهانی (World Wide Web) است. Lee می‌گوید هرچه اینترنت گسترده‌تر می‌شود اختلاف نظرها در مورد سمت و سوی رشد آن بیش‌تر می‌شود. ولی کنسرسیوم شبکه گسترده جهانی به مدل آزاد اعتقاد دارد.
این مدل آزاد بر اساس پذیرش خنثی بودن ماهیت اینترنت است که در آن همه در یک سطح به اینترنت دسترسی داشته باشند و تبادل اطلاعات در آن برای همه به طور مساوی انجام گیرد. این مدل همان مدلی است که شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت و گوگل هم به آن اعتقاد دارند و از آن پشتیبانی می‌کنند.
اما شرکت‌های Telecom اعتقاد دارند که هر کسی برای اطلاعات دریافتی باید وجهی بپردازد و باید بر اساس آن اینترنت به دو لایه تقسیم شود تا شرکت‌ها و سازمان‌هایی که بها می‌پردازند به بقیه ارجحیت داشته باشند.
اما به عقیده‌ی مخترع اینترنت مدل پیشنهادی بالا مدل اینترنت نیست و آن چه هم اکنون وجود دارد، مدل درست اینترنت است و سودرسانی آن به دلیل مدلی است که الان وجود دارد. چرا که وقتی جست‌وجویی انجام می‌گیرد به اطلاعات کامل می‌رسید و نه آن چه برای شما از قبل تدارک دیده شده که به چه چیزی برسید.
اما او خوش‌بین بود که اینترنت در مقابل چند لایه شدن مقاومت خواهد کرد و گفت :”اینترنت یکی بوده است و یکی باقی خواهد ماند.”
منبع:BBC مترجم: شاتل