سه‌شنبه 17 خرداد 1390
shatel

روز جهانی IPv6

علاقه مندیم به اطلاع برسانیم روز چهارشنبه ۱۸ خردادماه ۱۳۹۰ (هشتم ژوئن ۲۰۱۱) به عنوان روز جهانی پروتکل IP نسخه ۶ تعیین گردیده است. با توجه به این که به زودی این پروتکل جایگزین نسخه قدیمی تر یعنی IPv4 خواهد شد، جامعه اینترنت اولین تست این پروتکل در سطح جهانی را در این روز تجربه خواهد کرد. هدف اصلی از برگزاری این روز تشویق سرویس دهندگان اینترنت ، تولید کنندگان سخت افزار ، تولید کنندگان سیستم عامل های مختلف و همچنین سرویس دهندگان خدمات وب جهت تجهیز و ارائه سرویس در بستر IPv6 می باشد.
در این روز سرویس دهندگان بزرگ دنیا مانند گوگل، یاهو و … به مدت ۲۴ ساعت و به صورت آزمایشی سرویس های خود را بر روی نسخه جدیدی از پروتکل IP (نسخه ۶) در کنار نسخه قدیمی تر این پروتکل (نسخه ۴) ارایه خواهند کرد. بعد از این ۲۴ ساعت و برگشت به شرایط عادی، شرکت‌های شرکت کننده مشغول به آنالیز ، بررسی و برنامه‌ریزی برای بهبود بستر IPv6 بر روی سرور‌های خود شده و همچنین دیگر شرکت‌ها و سرویس دهندگان هم می‌توانند از نتایج این تست بهره مند شده خود را برای تحول آماده نمایند.
این اتفاق، آزمایش خوبی خواهد بود که عملکرد IPv6 را بر روی سایت های پر ترافیکی مانند گوگل، یاهو بررسی کرد. با توجه به تازگی این موضوع و عدم پشتیبانی کامل از پروتکل IP نسخه ۶ توسط تامین کنندگان بین المللی در ایران، ممکن است در دوره ی آزمایشی ۲۴ ساعته یاد شده ( از ساعت ۴:۳۰ بامداد روز ۱۸ خرداد) دسترسی به برخی از سایت های شرکت کننده در این تست با مشکل مواجه شود. شرکت ارتباطات زیر ساخت نیز در این راستا در حال به روز رسانی و تجهیز شبکه خود و مذاکره با تامین کنندگان بین المللی اینترنت جهت پشتیبانی کامل و ارائه سرویس در بستر IPv6 می باشد.
علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانند به سایت های زیر مراجعه فرمایند:
سایت روز جهانی IPV6 http://www.worldipv6day.org
لیست سایت های شرکت کننده در روز جهانی IPv6 http://www.worldipv6day.org/participants/index.html
سایت تست سازگاری با پروتکل IPv6 http://test-ipv6.com
با سپاس گروه شرکت های شاتل