دوشنبه 1 بهمن 1386
shatel

جمعیت آنلاین چین،۲۱۰ میلیون نفر

دولت چین روز گذشته اعلام کرده است که جمعیت کاربران آنلاین این کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به ۲۱۰ میلیون نفر رسیده است. به این ترتیب انتظار می‌رود سال جاری این کشور در زمینه‌ی تعداد کاربران اینترنتی از ایالات متحده پیشی گرفته و رتبه‌ی نخست را به دست آورد.
مقامات مرکز رسمی اطلاعات اینترنت با نام CNNIC گفته‌اند سال گذشته در همین زمان تعداد کاربران آنلاین کشور چین ۱۳۷ میلیون نفر گزارش شده است. بررسی‌های جدید نشان می‌دهد تنها در طول یک سال این رقم ۵۳ درصد افزایش یافته. براساس آمار شبکه‌ی خبری Xinhua اکنون تعداد کاربران این کشور تنها ۵ میلیون نفر کم‌ تر از کاربران آنلاین ایالات متحده است.
اگرچه به گفته‌ی مقامات آمریکایی، کشور چین در برخی زمینه‌ها با ایالات متحده فاصله‌ی قابل توجهی دارد. به عنوان مثال در حال حاضر ۷۵ درصد از نوجوانان ایالات متحده کاربران آنلاین هستند و نیز تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند و روزانه یک بار وارد این شبکه می‌شوند بسیار بیشتر از کاربران چینی است.
مدیر مرکز اطلاعات اینترنتی در ایالات متحده، John Horrigan در این خصوص گفته است که کشور چین از نظر استفاده از اینترنت ۱۵ سال با آنان فاصله دارد.
به باور برخی مقامات آمریکایی، تفاوت‌هایی در بازار اینترنت چین و ایالات متحده و جود دارد و شیوه‌ی استفاده از اینترنت در این دو بازار متفاوت است.
به عنوان مثال کافی‌نت‌ها اولین مرکز دست‌رسی به اینترنت در چین هستند چرا که برخی از کاربران این کشور از نظر اقتصادی امکان تهیه‌ی کامپیوتر را ندارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک سوم از جست وجو کنندگان اینترنتی از کافی‌نت‌ها به شبکه دست‌رسی دارند، حال آنکه آمارا نشان می‌دهد ۹۳ درصد از کاربران اینترنت در ایالات متحده کاربران خانگی هستند که از خانه‌هایشان به شبکه دست‌رسی دارند.
یکی دیگر از ویژه‌گی‌های اینترنت چین تاکید دولت این کشور برای توسعه‌ی اینترنت به منظور استفاده‌های آموزشی و تجاری است.
دولت چین تلاش می‌کند استفاده از اینترنت را در کشور خود کنترل کرده و برای افرادی که مقرارت را رعایت نکنند مجازات در نظر گرفته است. گزارشگران بدون مرز خبر داده‌اند که اکنون بیش از ۵۰ نفر در این کشور به دلیل ارتکاب جرایم اینترنتی در زندان هستند.
در نهایت مقامات چینی تاکید کرده‌اند که جمعیت کاربران این سرزمین به شدت رو به افزایش است و اکنون کاربران در هر کجا و حتا با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه، وارد شبکه‌ی اینترنت می‌شوند.
مترجم: شاتل منبع: Associated press