سه‌شنبه 17 شهریور 1388
shatel

گوگل: کتاب‌های online محیط وب را دموکراتیک خواهد کرد

گوگل، گروه جست‌وجوی اینترنتی ازعملکرد خود برای اسکن و انتشار میلیون‌ها کتاب به صورت online دفاع کرد و گفت که این پروژه پیدا کردن اطلاعات در محیط وب را راحت تر خواهد کرد و محیط آن را دموکراتیک خواهد کرد.
این شرکت کالیفرنیایی در اوایل امسال قرار دادی را با ناشران ونویسندگان آمریکایی امضا کرد که به او اجازه کپی و وارد محیط اینترنت کردن کتاب‌ها را می‌داد.
اما این قرارداد مورد انتقاد قرار گرفت و هم‌اکنون در دست بررسی وزارت دادگستری آمریکا قرار دارد؛ زیرا در این قرارداد مشخص نشده است که گوگل در ازای این خدمات چه چیزی به کتاب‌خانه‌ها خواهد پرداخت و آن‌ها نگران هزینه‌های این عملیات هستند.
Dan Clancy طراح این برنامه گوگل که مدیر جست‌وجوی Google book است از اتحادیه اروپا خواست که به کاربران اینترنت اجازه دهند تا بتوانند به اطلاعات کتاب‌های چاپ شده در محیط وب دسترسی پیدا کنند. وی افزود: این روش موجب گسترش دموکراسی در محیط وب می‌شود. به کمک آن می‌توان اطلاعات کتاب‌ها را به صورتonline درآورد و با این کار شما اطلاعاتی را به دست خواهید آورد که به ذهن‌تان هم خطور نمی‌کرد که بتوانید در محیط وب به دست آوردید. به عقیده شرکت گوگل آن‌ها نباید اطلاعات موجود در کتاب‌های چاپی را پشت سر رها کنند و گوگل علاقه‌مند است به مردم کمک کند تا بتوانند در اطلاعات موجود در کتاب‌ها جست‌وجو کنند.
اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که آن‌ها نیز طرح اجرا شده در آمریکا را برای اسکن کتاب‌ها بدون اجازه‌ی نویسندگان و ناشران آزمایش خواهند کرد.
پیش از این نیز این اتحادیه ثبت online خود را اجرا کرده بود به نام Europeana که شامل اطلاعات گسترده از موضوعات متنوع از کتاب‌های شکسپیر گرفته تا عکس‌های هنرپیشه فرانسوی برژیت باردو می‌شد.
اما بیش‌تر کشورها در اسکن و انتشار ادبیات‌شان در Europeana بسیار کند عمل می‌کنند و اتحادیه اروپا عقیده دارد که اگر شرکتی مانند گوگل این مسولیت را به عهده بگیرد به این فرایند سرعت زیادی خواهد بخشید.
منبع:Reuters مترجم: ش اتل