یکشنبه 25 مرداد 1388
shatel

طوفان موراکات باعث قطع سه کابل زیر دریایی اینترنت شد

لغزش زمین که در اثر طوفان موراکات به وجود آمده است، سبب قطع شدن دست کم سه کابل زیر دریایی فیبر نوری مخابراتی و آسیب دیدن سه کابل دیگر شده است. این موضوع قطعی اینترنت در برخی نواحی آسیا را به دنبال داشته است.
کابل SWM-3 (جنوب شرقی–خاور میانه-غرب اروپایی) که به ساحل شرقی تایوان متصل بود، در اثر لغزش زمین دچار آسیب شده است. بر اساس گزارش‌های رسیده از شرکت Chunghwa Telecom، که بزرگ‌ترین شرکت ارتباطی تایوان است، در روز چهارشنبه نیز لغزش زمین بر اثر طوفان باعث قطع شدن دو کابل دیگر، APCN (کابل شبکه آسیا پاسیفیک) و APCN2 شده است.
خرابی کابل باعث قطعی اینترنت در چین و جنوب شرقی آسیا در کشورهای سنگاپور و فیلیپین و هنگ گنگ شد اما شرکت Chunghwa Telecom با استفاده از سیستم backup و انتقال ترافیک این کابل به کابل‌ها و مسیرهای دیگر این مشکل را بر طرف کرد.
کابل‌های دیگر قطع شده به وسیله لغزش زیر دریایی عبارت‌اند از: کابل کراس C2C، که کابل شبکه شرق آسیا بوده (EAC) و کابل شبکه C2C وFLAG که کابل حلقه شمال آسیا (FNAL) بوده است.
شرکت Chunghwa Telecom می‌گوید که کارگرانش را برای ارزیابی آسیب‌دیدگی و اقدام برای تعمیر خرابی‌ها به منطقه فرستاده است ولی نمی‌تواند زمان دقیقی برای رفع کامل این مشکل معین کند.
در حال حاضر این شرکت ترافیک این مسیرهای آسیب دیده را به دیگر مسیرها منتقل نموده است، ولی می‌گوید که ممکن است مسیرهای دیگر توانایی پاسخ‌گویی به این حجم ترافیک را نداشته باشند و در نتیجه باعث کندی در ارتباطات اینترنتی شود.
کابل‌های زیر دریایی حجم زیادی از ترافیک اینترنتی در کل دنیا را حمل می‌کنند و با حوادث طبیعی مانند زلزله و یا لغزش‌های زمین در زیر دریا دچار آسیب می‌شوند.
طوفان موراکات تا کنون باعث کشته شدن ۱۰۳ نفر در تایوان و وارد شدن ۲۷۴ میلیون دلار خسارت به دولت این کشور شده است.
منبع: Computer Weekly مترجم: شاتل