محتوای آموزشی اینترنت

راهنمای نصب سرویس ADSL

در صورت دریافت سرویس ADSL از شرکت شاتل، بعد از آماده سازی خط و به اصطلاح رانژه شدن آن توسط شرکت، شما می توانید با اتصال صحیح مودم خود، به سرویس شاتل متصل شده و از اینترنت استفاده نمایید.

 

شکل1

 

برای انجام این کار ابتدایی ترین مرحله، اتصال خط تلفن به مودم و یا به اصطلاح بر روی خط قرار دادن مودم می باشد.

  1. در حال حاضر مودم تحت ساپورت شرکت شاتل، مودم ZyXEL است.

این مودم در دو نوع ارائه میگردد :

1 ) مودم ZyXEL وایرلس

که علاوه بر وجود امکان اتصال از طریق وایرلس، شامل چهار درگاه جهت اتصال کابل شبکه (LAN) از مودم به سیستم می باشد.

2) مودم  ZyXELفاقد امکان وایرلس

که شامل یک درگاه جهت اتصال کابل شبکه (LAN) و یک درگاه جهت اتصال کابل  USB از مودم به سیستم میباشد.

لازم به توضیح است این امکانات ممکن است در سری های مختلف مودم های زایکسل متفاوت باشد.

 

در داخل جعبه مودم، تجهیزات مورد نیاز جهت اتصال مودم به سیستم وخط تلفن وجود دارد.

این تجهیزات عبارتند است از :

  • مودم
  • کابل تلفن
  • کابل LAN
  • کابل  USB(این کابل در جعبه مودم های فاقد امکان وایرلس موجود می باشد.)
  • آداپتور برق
  • اسپلیتر
  • CD راهنما
  •  ضمانت نامه
  •  برگه گارانتی
  • آنتن وایرلس (در صورت وایرلس بودن مودم)
  • CD درایورUSB (در صورتی که مودم فاقد امکان وایرلس باشد.)

 

آشنایی با مودم ZyXEL

 

جهت آشنایی با مودم ZyXEL در ادامه شرح مختصری از کلیه چراغ های موجود بر روی مودم و درگاه های پشت مودم خواهیم داشت :

 

درگاه های مودم ZyXEL

  • در گاه Power: این درگاه جهت اتصال آداپتور برق به مودم می باشد.
  • کلید ON  و Off: این کلید جهت روشن و خاموش نمودن مودم استفاده می شود.
  • روزنه Reset: جهت ریست سخت افزاری و پاک نمودن تنظیمات قبلی مودم می توانید از روزنه ریست استفاده بفرمایید.

در صورت لزوم، جهت استفاده از این امکان، شما می توانید با به کارگیری شیء ای نوک تیز به  مانند خودکار و یا سوزن این روزنه را به سمت داخل فشار داده و آن را تا زمان ثابت شدن چراغ های مودم(حدود 15 ثانیه) نگه دارید.

  1. به این نکته دقت داشته باشید که با توجه به امکان پاک شدن کلیه تنظیمات از روی مودم، انجام این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود!
  • درگاه USB: این درگاه محل اتصال کابل USB از مودم به سیستم مورد نظر می باشد. (این درگاه فقط بر روی مودم های فاقد امکان وایرلس موجود می باشد. )
  • درگاه Ethernet: از این درگاه جهت اتصال کابل شبکه (LAN) از مودم به سیستم مورد نظر، استفاده می شود.
  • درگاه DSL: این درگاه جهت اتصال کابل تلفن از مودم به پریز تلفن مربوط به خط رانژه استفاده میشود.

 

شکل2

معرفی چراغ های موجود بر روی مودم ZyXEL

  1. چراغ Power : روشن و ثابت بودن چراغ Power به معنای اتصال صحیح مودم به برق می باشد.
  2. چراغ Ethernet: روشن بودن چراغ دارای علامت کامپیوتر، به معنای اتصال سیستم به مودم از طریق کابل LAN یا شبکه می باشد.

لازم به توضیح است که برقراری ارتباط سیستم تا مودم از طریق کابل LAN نیازمند نصب صحیح درایورکارت شبکه بر روی سیستم مورد نظر می باشد. ( نحوه اتصال مودم از طریق کابل LAN در ادامه توضیح داده شده است.)

  1. چراغ USB : روشن بودن چراغ دارای علامت  USBبه معنای اتصال مودم به سیستم از طریق کابل  USBبوده و شرط استفاده از این کابل، نصب صحیح درایور  USBمودم بر روی سیستم مورد نظر می باشد. (نحوه اتصال مودم از طریق کابل USB در ادامه توضیح داده شده است.)

فایل مربوط به درایور USB مودم،  بر اساس ویندوزهای مختلف در CD قرار گرفته شده در جعبه مودم و همچنین در سایت شاتل موجود می باشد.

  1. چراغ ADSL: در صورتیکه چراغ دارای علامت سوکت تلفن برروی مودم روشن و ثابت باشد، می توان نتیجه گرفت که  اتصال مودم تا تجهیزات شاتل از طریق خط تلفن به درستی برقرار شده است.

شرط روشن شدن این چراغ، اتصال صحیح کابل تلفن مربوط به شماره تلفن خط رانژه به مودم می باشد.

 برای انجام این کار می توانید قسمت "اتصال مودم به خط تلفن" را مطالعه بفرمایید.

  1. چراغ  PPP(چراغ دارای علامت کره ی زمین): چراغ دارای علامت کره زمین نشان دهنده ی وضعیت کانکت بودن مودم به اینترنت بوده و در صورتی که مودم شما به اینترنت کانکت باشد این چراغ روشن و به صورت چشمک زن می باشد.

 در صورت کانکت نبودن مودم، این چراغ قرمز بوده و پس از انجام تنظیمات لازم در کنسول مودم؛ سبز و چشمک زن خواهد شد.

  1. نکته حائز اهمیت این است که در صورتیکه چراغ دارای علامت سوکت تلفن (چراغ DSL) بر روی مودم به هر دلیلی روشن و ثابت نشود، امکان روشن شدن چراغ  PPPو کانکت شدن مودم وجود نخواهد داشت.

برای انجام تنظیمات در کنسول مودم شما می توانید به قسمت" انجام تنظیمات مودم " مراجعه نموده و تنظیمات مودم را انجام دهید.

 

 

 

 

 

 

شکل3

در صورت وایرلس بودن مودم ZyXEL ترتیب و نوع چراغهای مودم تا حدودی متفاوت می باشد.

به عنوان نمونه به ازای هر چهار پورت LAN موجود در پشت مودم، یک چراغ بر روی مودم و هم چنین به جای چراغ USB، چراغ مشخصه ارتباط وایرلس (چراغ شماره 3) بر روی مودم وجود دارد.

در صورت فعال بودن وضعیت وایرلس مودم این چراغ روشن می باشد.

 

 

شکل4

معرفی نحوه اتصال مودم ZyXEL

ابتدایی ترین مرحله، اتصال مودم از طریق آداپتور برق موجود در جعبه ی مودم، به پریز برق می باشد.

بعد از اتصال مودم به پریز برق،  چراغ  Powerمودم روشن خواهد شد.

 در مرحله بعد شما می بایست مودم را به خط تلفن مربوط به سرویس ADSL خود که به عنوان خط رانژه به شرکت شاتل معرفی فرموده اید متصل نمایید.

 

اتصال مودم  به خط تلفن

سیم تلفن مربوط به مودم را از طریق دوشاخه و یا سوکت تلفن می توانید به پریز تلفن مربوط به خط رانژه تان متصل نمایید.

  1. به این نکته دقت داشته باشید که استفاده از دوشاخه ضد برق برای انجام این کار به هیچ عنوان توصیه نمیشود! چرا که دوشاخه های ضد برق  باعث ایجاد قطعی بر روی خط ADSL شما خواهد شد.

در صورتی که قصد استفاده از دستگاه دیگری، بر روی خط تلفن مربوط به سرویس ADSL خود را دارید، می بایست برای جلوگیری از ایجاد نویز شنیداری بر روی خط تلفن و اختلال بر روی مودم، پیش از هر دستگاه از قطعه ای به نام اسپلیتر و یا میکرو فیلتر استفاده نمایید، تا بدین وسیله از ایجاد نویز شنیداری بر روی خط رانژه جلوگیری فرمایید.

اسپلیتر، دارای یک ورودی  Lineو دو خروجی  Phoneو MODEM (DSL)می باشد.

 

شکل5

 

جهت قرار دادن اسپلیتر پیش از مودم، ابتدا کابل تلفن خارج شده از پریز را به ورودی Line اسپلیتر متصل کنید.

 در مرحله ی بعد؛ یک سر کابل تلفن را به خروجی MODEM (DSL)  موجود بر روی اسپلیتر، و سر دیگر آن را به درگاه  DSL در پشت مودم متصل نمایید.

شکل6

 

در صورتی که می خواهید به صورت همزمان، از این پریز برای به کار گیری مودم و تلفن استفاده بفرمایید، در این مرحله از خروجی Phone موجود بر روی اسپلیتر ، یک کابل تلفن به گوشی تلفن خود متصل نمایید.

در صورتیکه قصد دارید گوشی تلفن خود را روی پریز دیگرو مجزا از مودم،بر روی خط رانژه قرار دهید ، می توانید قبل از تلفن بجای اسپلیتر، از میکروفیلتر استفاده نمایید.

میکروفیلتر ، فقط دارای یک ورودی جهت اتصال به پریز تلفن و یک خروجی جهت اتصال به تلفن، فکس، سانترال، کارت خوان و .... می باشد.شایان ذکر است به هیچ وجه نمیتوان از میکرو فیلتر جهت اتصال مودم به پریز تلفن استفاده نمود.

به این نکته دقت فرمایید که به ازای هر دستگاه به جز مودم  بر روی خط ADSL، می بایست از اسپلیتر و یا میکروفیلتر استفاده نمایید.

در صورت اتصال صحیح کابل تلفن مربوط به خط رانژه به مودم، چراغ ADSL بر روی مودم شما روشن و ثابت خواهد شد.

چراغADSL  بر روی مودم جهت نشان دادن وجود دیتا بر روی خط و انتقال درست آن به  DSL CPEبوده و برای ارتباط DSL حتما باید روشن باشد.

چراغ ADSL بر روی مودم‌هایZyXEL چراغ شماره 4 می‌باشد.

این چراغ ممکن است به علت وجود نویز در شبکه داخلی و یا مشکل در تجهیزات مخابراتی خاموش و یا چشمک زن باشد.

 

شکل7

در صورت خاموش بودن چراغ ADSL، جهت اطمینان از عدم وجود مشکل در شبکه داخلی شما می بایست کلیه موارد زیر را، به ترتیب، تا برطرف نمودن مشکل انجام دهید:

 

  1. از روشن بودن مودم مطمئن شوید.(در صورت روشن بودن مودم، چراغ Power  روشن خواهد بود.)
  2. آداپتور برق مخصوص به مودم را به صورت صحیح به مودم متصل نمایید.
  3. از اتصال صحیح کابل تلفن به پشت مودم مطمئن شوید.
  4. اطمینان پیدا کنید که کابل تلفن متصل شده به پشت مودم، به خط تلفنی که رانژه شده است متصل باشد.
  5. اطمینان حاصل نمایید که خط رانژه بوق داشته باشد (این مورد را می‌توانید با اتصال خط تلفن به یک دستگاه تلفن و همچنین چک کردن روی سایر پریز ها امتحان بفرمایید.)

در صورت نداشتن بوق در تهران با 17 و در شهرهای دیگر با 117 در تماس باشید.

  1. اتصالات اسپلیتر به پشت مودم را به صورت صحیح انجام دهید. (ورودی Line بر روی اسپلیتر به خط ورودی از پریز تلفن، خروجی DSL به کابل متصل شده به پورتDSL  در مودم و خروجی Phone به کابل متصل شده به دستگاه تلفن متصل میگردد). همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که معیوب بودن اسپلیتر نیز می تواند باعث خاموش شدن چراغ ADSL بر روی مودم گردد.
  2. بررسی نمایید جهت اتصال مودم به پریزتلفن، از پریز و یا دوشاخه ضدبرق استفاده نشده باشد. (دوشاخه ضدبرق برای جلوگیری از سوختن تلفن در هنگام اتصال اشتباه آن به پریز برق استفاده می گردد.)
  3. تمامی‌دستگاه‌ها از جمله تلفن،Fax ، اسپلیتر، دوشاخه ضد برق، صفر بند، Caller ID و  Device‌های دیگر را از روی خط برداشته و مودم را مستقیم، بدون اسپلیتر و وسایل جانبی به خط تلفن متصل بفرمایید.
  4. پریز و کابل تلفن متصل به مودم را تعویض نموده و مودم را به پریز دیگری که مربوط به خطADSL  تان میباشد متصل نمایید.
  5. در صورت دولاینه بودن پریز تلفن، پریز مربوطه را تعویض و مودم را به پریز دیگری متصل بفرمایید.

در صورتی که با چک کردن تمامی ‌موارد فوق باز هم مشکل خاموش بودن چراغ ADSL ادامه داشت با پشتیبانی فنی شاتل درشهر خود تماس حاصل بفرمایید.

اتصال مودم به سیستم

بعد از اتصال مودم بر روی خط تلفن و روشن و ثابت شدن چراغ ADSL بر روی مودم، حال نوبت به اتصال مودم به سیستم می باشد.

شما می توانید در صورت استفاده از مودم های ZyXEL که از امکان Wireless استفاده می نمایند مودم را به دو طریق وایرلس و یا کابل LAN به سیستم متصل نمایید.

برای انجام این کار به شما پیشنهاد می شود که در ابتدایی ترین مرحله مودم را با کابل LAN به سیستم متصل نموده و بعد از اتصال به اینترنت، فایل "راهنمای تنظیمات وایرلس" را از سایت شاتل دانلود و از طریق وایرلس کانکت شوید. ( به این نکته دقت داشته باشید که پیش از استفاده از امکان وایرلس با استفاده از راهنمای مودم ZyXEL وایرلس که در سایت شاتل موجود می باشد، برای وایرلس مودم خود پسورد قرار دهید!)

در صورتی که مودم شما فاقد امکان وایرلس باشد، شما می توانید از طریق پورت LAN و یا USB مودم را به سیستم خود متصل نمایید.

برای انجام این کار در صورت نیاز به اتصال از طریق پورت LAN می توانید قسمت "نحوه اتصال کابل LAN به سیستم" و در صورت نیاز به اتصال از طریق پورت USB "نحوه اتصال کابل  USBبه سیستم" را مطالعه بفرمایید.

نحوه اتصال کابل LAN به سیستم

در صورت نیاز به استفاده از کابل LAN و یا شبکه برای برقراری ارتباط مابین سیستم و مودم ، وجود کارت شبکه و نصب صحیح درایور مربوط به آن بر روی سیستم شما ضروری می باشد.

برای انجام اتصالات, شما می بایست یک سر کابل LAN را به خروجی Ethernet که در پشت مودم قرار دارد متصل نموده و سمت دیگر کابل LAN را به پورت موجود بر روی کارت شبکه سیستم خود متصل بفرمایید.

شکل8

 

در صورت اتصال صحیح کابلLAN ، پس از انجام این کار چراغ مربوط به پورت LAN بر روی مودم شما روشن خواهد شد. همچنین چراغ مربوط به کارت شبکه سیستم شما نیز شروع به چشمک زدن خواهد کرد.

در این حالت اتصال فیزیکی مودم تا سیستم از طریق کابل LAN برقرار شده است.

بعد از انجام اتصال فیزیکی ، حال شما می بایست تنظیمات کارت شبکه خود را بر روی سیستم بررسی نمایید.

برای انجام این کار می توانید به قسمت " انجام تنظیمات کارت شبکه سیستم " که در ادامه توضیح داده شده است، مراجعه فرمایید.


 

نحوه اتصال کابل USB به سیستم

در صورت عدم دسترسی به کارت شبکه و عدم نصب آن بر روی سیستم، شما می توانید از کابل USB برای اتصال مودم به سیستم استفاده بفرمایید.

یک سر کابلUSB، یک کانکتور مستطیل شکل چهار Pinاست که این کانکتور به پورتUSB  کامپیوتر و کانکتور سر دیگر کابل به پورت USB بر روی مودم شما متصل خواهد ‌شد.(به مانند شکل زیر)

 

شکل9

 

به این نکته دقت داشته باشید که جهت استفاده از کابل USB برای ارتباط مابین سیستم و مودم، نصب درایور USB مودم ضروری می باشد.

درایور مربوطه در CD مودم و در سایت شاتل موجود می باشد.

در صورت اتصال صحیح کابل USB  و نصب صحیح درایور آن، چراغ مربوط به پورت USB بر روی مودم شما روشن خواهد شد .

در این حالت اتصال فیزیکی مودم تا سیستم از طریق کابل USB برقرار شود

 

تنظیمات کارت شبکه

تخصیصIP به سیستم به صورت اتوماتیک

در مودم ZyXEL ، DHCP مودم به صورت پیش فرض فعال است.

وقتیDHCP مودم فعال است، یعنی مودم به صورت اتوماتیک به کامپیوترها IP اختصاص می دهد. برای کسب اطمینان از اینکه IP بر روی سیستم شما به صورت اتوماتیک تنظیم شده باشد، به صورت زیر عمل نمایید:

 

ویندوز Seven
ابتدا از  منویStart ویندوز, Control Panel را انتخاب نمایید.

با انتخاب Control Panel صفحه ای به صورت زیر نمایش داده می شود :

 

شکل10

اگر آیتم‌ها در حالت Large Icons نمایش داده شوند صفحه ای به مانند شکل زیر نمایش داده خواهد شد :

 

شکل11

 

در پنجره شکل 10 با انتخاب گزینه View Network Status and Tasks و یا در پنجره شکل 11 با انتخاب گزینه Network and Sharing Center پنجره شکل زیر نمایش داده خواهد شد:

شکل12

 

برای ورود به قسمت Network Connection گزینه Change adapter Settings را از منوی سمت چپ انتخاب کنید.

شکل13

 

در پنجره Network Connection بر رویLocal Area Connection  کلیک راست نموده و گزینه Properties را انتخاب نمایید.

شکل14

 

با انتخاب گزینه Properties, پنجره Local Area Connection Properties نمایش داده خواهد شد.

شکل15

با انتخاب گزینه Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) و سپس انتخاب گزینه Properties صفحه ای به صورت شکل زیر نشان داده می شود.

بعد از وارد شدن به صفحه زیر تنظیمات IP را  به صورت زیر انجام داده و گزینه Obtain an IP address automatically را انتخاب نمایید:

 

شکل16

ویندوز XP

ابتدا از منوی Start ویندوز، Control Panel را انتخاب کنید.

سپس گزینه Network Connections را انتخاب کنید.

 

شکل17

 

بر روی گزینه  Local Area Connection کلیک راست کنید.

سپس رویProperties کلیک کنید.

 

شکل18

بعد از انتخاب Properties ، صفحهLocal Area Connection Properties باز می شود.
گزینه  Internet Protocol (TCP/IP)را انتخاب کرده و رویProperties کلیک کنید.

 

شکل19

بعد از وارد شدن به صفحه زیر تنظیمات IP را  به صورت زیر انجام دهید:

 

شکل20


 

تنظیمات مودم برای اتصال به اینترنت

برای انجام تنظیمات مودم، در منوی سمت چپ صفحه بر روی گزینه Network و سپس WAN کلیک کنید و تنظیمات زیر را انجام دهید:


Mode: Routing
Encapsulation: PPPoE
User Name    شناسه کاربری: Password  رمز عبور:
Multiplexing: LLC
VPI=0 و VCI=35

و سپس بر رویApply کلیک کنید.

 

شکل21

تکمیل فرم نصب

بعد از انجام کلیه تنظیمات و روشن شدن چراغ کره زمین بر روی مودم، در صورتی که اولین بار است که از سرویس های شاتل استفاده می فرمایید وضعیت سرویس شما "آماده نصب" می باشد.

در صورتی که می خواهید خودتان سرویس خود را راه اندازی نموده و نیازی به حضور کارشناسان حضوری در محل ندارید، می توانید با اتصال مودم و پر کردن فرم نصب، وضعیت سرویس خود را فعال نمایید.

تائید فرم نصب به منزله قبول شرایط و تحویل سرویس می باشد.

قبل از پر کردن فرم، شما تنها می توانید از سایت شاتل دیدن فرمایید و در صورت باز کردن مرورگر به صورت اتوماتیک به سایت شاتل راهنمایی خواهید شد.

در صورت وارد نشدن اتوماتیک به سایت شاتل آدرس http://my.shatel.ir  را در صفحه مرورگر خود وارد نمایید.

 

شکل22

با باز شدن صفحه، شناسه کاربری و رمزعبور خط ADSL  خود را وارد نموده و بر روی "ورود " کلیک بفرمایید.

در صورت آماده نصب بودن سرویس شما، فرم زیر به شما نمایش داده خواهد شد.

 

شکل 23

با وارد شدن به سایت آنلاین فرم مذکور را تکمیل و در صورت عدم آشنایی با هر فیلد بر روی راهنمای آن کلیک و راهنمای آن را مطالعه بفرمایید.

حتما در نظر  داشته باشید پیش ازتائید فرم، شما می بایست با انتخاب گزینه "تغییر رمز عبور" رمز خود را تغییر دهید.

تغییر رمز عبور

پیش از تغییر رمز عبور به این نکته توجه داشته باشیدکه در صورت تعویض رمز عبور، ارتباط مودم شما با  شاتل قطع خواهد شد و برای ارتباط مجدد، می بایست رمز عبور جدید خود را در کنسول مودم وارد بفرمایید تا امکان کانکت شدن برای شما فراهم گردد.

با کلیک بر روی گزینه تغییر رمز عبور صفحه زیر برای شما باز خواهد شد.

 

شکل24

 

رمز عبور خود را با وارد نمودن رمز قدیم ، رمز جدید و تکرار آن و انتخاب دکمه تغییر رمز عبور تغییر دهید.

بعد از تغییر رمز و اعمال مجدد رمز جدید در کنسول مودم، مجددا ًفرم نصب برای شما ظاهر خواهد شد.

فرم نصب را تکمیل نموده و بر روی تایید کلیک بفرمایید.

پس از انتخاب دکمه تائید، صفحه شما مجدداً بارگزاری شده و شما می توانید از سرویس ADSL خود استفاده بفرمایید.

شکل25

بعد از نصب سرویس به اتصال به اینترنت به صورت صحیح لطفا وارد سایت شاتل شده و سیستم هوشمند پشتیبانی شاتل را نیز دانلود بفرمایید.

این سیستم می تواند در رفع مشکلات سرویس شما مفید باشد.