محتوای آموزشی اینترنت

راهنمای بررسی ارتباط با اينترنت

بررسی اتصال با اینترنت

در صورتی که چراغ ADSL و PPP  بر روی مودم شما روشن است این بدین معنی است که مودم شما کانکت می‌باشد.

در صورتی که باز هم نمی‌توانید بر روی سیستم خود صفحه‌های اینترنتی را باز کنید می‌توانید با استفاده از دستور Ping نقطه‌ای که باعث ایجاد مشکل شده است را پیدا کنید.

  • Ping Modem

ابتدایی‌ترین مرحله، اجرای دستور Ping مودم می‌باشد.

برای اجرای این دستور از منویStart  کامپیوتر خود گزینه Run  را انتخاب کنید . (این مورد را می‌توانید با انتخاب کلید "ویندوز" و حرف R بر رویKeyboard خود نیز انجام دهید. )

بعد از باز شدن قسمت Run در داخل آن گزینه CMD را تایپ کرده و بر رویOK کلیک کنید.

با انتخاب گزینه OK صفحه Command Prompt برای شما باز خواهد شد.

در این قسمت دستور زیر را تایپ کنید :

Ping <Modem IP>

Modem IP در اصل IP مودم شما می‌باشد.

این IP در مودم‌های مختلف متفاوت بوده و IP پیش فرض مودم‌ها به صورت زیر می‌باشد :

ZyXEL=192.168.1.1

Asus=192.168.1.1

Paradyne=192.168.1.1

Symphony=192.168.1.1

Billion=192.168.1.254

Level One=192.168.1.254

بعد از وارد کردن این دستور و انتخاب دکمه Enter  چهار خط مشابه به شما نشان داده می‌شود که هر کدام از این خطوط نشان دهنده یک مورد می‌باشد.


  • Destination Host Unreachable

این مورد به این معناست که ارتباط سیستم شما با مودم به صورت صحیح برقرار نمی‌باشد.

از منویStart وارد گزینه Control Panel شده و از این قسمت Network Connection را انتخاب نمایید.

در این قسمت می‌بایست یک Local Area Connection  در صورت ارتباط از طریق کابل و یا یک  Wireless Network Connection در صورت ارتباط از طریق Wireless داشته باشید. ( برای وارد شدن به صفحه Network Connection خود می‌توانید مجدد وارد صفحه Run شده و با وارد کردن دستور ncpa.cpl و انتخاب گزینه OK وارد صفحه Network Connection خود شوید.)

در صورتی که هیچ کانکشنی در این قسمت موجود ‌نباشد این بدین معنی ست که کارت شبکه بر روی سیستم شما نصب نیست، لذا می‌بایست کارت شبکه را نصب نمایید. ( در صورت اتصال از طریق کابل LAN می‌بایست کارت شبکه سیستم و در صورتی که با کابل USB به مودم متصل هستید می‌بایست درایور مودم را نصب نمایید.)

در صورتی که بر روی کارت شبکه شما علامت ضربدر موجود باشد در صورتی که کانکشن شما از طریق کابل می‌باشد لطفاً اتصالات کابل شبکه و یا کابل USB را به پشت مودم  چک بفرمایید.

این کابل باید مستقیما از خروجیUSB و یا خروجیLAN در پشت مودم به سیستم شما متصل شده باشد.

در صورتی‌که اتصال شما با مودم از طریق Wireless باشد با باز شدن صفحه View Available Network شبکه وایرلس خود را از لیست موجود انتخاب نموده و در صورت درخواست Password آن را به صورت صحیح وارد نمایید.

در صورتی که هیچ شبکه وایرلسی به شما نشان داده نشود و یا امکان کانکت شدن به آن فراهم نیست  ممکن است چند دلیل داشته باشد :

  1. سیستم شما Laptop بوده و دکمه وایرلس آن خاموش است.
  2. وایرلس شما برای کانکت شدن از برنامه خاصی استفاده می‌کند که می‌توانید از قسمت All Program آن را مشاهده فرمایید و از طریق راهنمای آن تنظیمات کانکت شدن به وایرلس را انجام دهید.
  3. در کنسول مودم شما تنظیمات وایرلس به درستی انجام نشده است.
  4. فاصله شما از مودم بیش از حد معمول می‌باشد.
  5. کارت شبکه وایرلس شما با مشکل مواجه شده است.

در صورت اتصال از طریق سیستم وایرلس می‌توانید به راهنمای وایرلس مراجعه فرمایید

در صورتی که علامت ضربدری بر روی کارت شبکه شما وجود نداشته باشد با راست کلیک بر روی آن گزینه Enable را انتخاب نمایید.


  • Request Timed out

در صورت داشتن این پیغامIP‌های تنظیم شده بر روی کارت شبکه شما به صورت صحیح نمی‌باشد و سیستم شما نتوانسته است از مودم IP دریافت کند.

برای برطرف کردن مشکل در ابتدا شما می‌بایست کارت شبکه ای که متعلق به اتصال با مودم است را شناسایی فرمایید.

لطفاً از منویStart وارد گزینه Control Panel شده و از این قسمت Network Connectionرا انتخاب نمایید.

در این قسمت می‌بایست یک Local Area Connection  در صورت ارتباط از طریق کابل و یا یک Wireless Network Connection در صورت ارتباط از طریق Wireless داشته باشید. ( برای وارد شدن به صفحه Network Connection خود می‌توانید مجدد وارد صفحه Run شده و با وارد کردن دستور ncpa.cpl و انتخاب گزینه OK وارد صفحه Network Connection خود شوید.)

طریقه شناسایی :

در صورتی که با کابل LAN  و یا USB به مودم متصل هستید کابل را از پشت سیستم خود جدا فرمایید.

در صورتی که کارت شبکه شما Enable باشد (این مورد را می‌توانید با راست کلیک بر روی کانکشن خود انجام دهید. در صورتی که کارت شبکه شما Enable باشد اولین گزینه در این قسمت Disable خواهد بود . ) با جدا کردن کابل بر رویLocal Area Connection  شما علامت ضربدر ظاهر خواهد شد.

بعد از شناساییLocal Area Connection مربوط به مودم شما می‌توانید با Repair کردن کارت شبکه تقاضای درخواست مجدد IP را انجام دهید و یا IP‌های لازم برای اتصال به مودم را به صورت دستی تنظیم نمایید.

برای  وارد شدن به این مرحله شما می‌بایست مسیر زیر را دنبال فرمایید :

ابتدا Local Area Connection  مربوط به مودم را انتخاب نموده و با کلیک راست بر روی آن گزینه Repair را انتخاب نمایید.

بعد از انتخاب گزینه Repair تنظیمات کارت شبکه مجدد انجام خواهد شد.

بعد از این مرحله مجدد Ping Modem را چک کرده و در صورت برطرف نشدن مشکلLocal Area Connection  مربوط به مودم را انتخاب نموده و با کلیک راست بر روی آن گزینه Properties را انتخاب نمایید.

بعد از انتخاب گزینه  Properties صفحه ای به شکل زیر باز خواهد شد

در این قسمت با انتخاب گزینه Internet Protocol (TCP/IP) و دوبار کلیک بر روی آن صفحه‌ای برای شما باز خواهد شد. ( در صورتی که ویندوز شما Seven و یا Vista می‌باشد در این قسمت می‌بایست گزینه Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) را انتخاب نمایید.)

در این صفحه شما می‌بایست تنظیمات IP را انجام دهید.

در صورتی که مودم شما ZyXEL است در این قسمت تنظیمات را به صورت زیر وارد کنید :

IP Address:192.168.1.X  --> x=2 to 254

Subnet Mask: 255.255.255.0

Default Gateway:192.168.1.1 *

Preferred  DNS Server: 85.15.1.10

Alternative DNS Server: 85.15.1.12

Default Gateway * در اصل IP مودم شما می‌باشد.

در صورتی که IP مودم را قبلا تغییر داده باشید باید در این قسمت IP جدید مودم را وارد نمایید و هم چنین تنظیمات IP Address را ، با مودم در یک Range ست نمایید. ( این کار را می‌توانید با تغییر عدد نوشته شده در بازه چهارم Modem IP به یک عدد دیگر انجام دهید. )

IP مودم Billion  به صورت پیش فرض 192.168.1.254 وIP مودم Asus,Symphony ,Paradyne و ZyXEL به صورت پیش فرض 192.168.1.1 می‌باشد.


  • Reply From

در صورت داشتن Reply از مودم این بدین معنی‌ست که ارتباط با مودم به صورت صحیح برقرار بوده و می‌بایست به مرحله بعد بروید.( به این مورد دقت فرمایید که در انتهای هر Reply ، Time و TTL وجود داشته باشد.)


  • Ping Valid IP

در صورت داشتن Reply از مودم به سراغ مرحله بعد یعنیPing Valid IP رفته و در همان صفحه CMD دستور   Ping 85.15.1.10 را وارد کنید.

  • No Reply

در این حالت IPست شده در قسمتDefault Gateway  ( دروازه خروجی ) در تنظیمات کارت شبکه شما به صورت صحیح ست نشده است.

برای تنظیم مجدد آنLocal Area Connection  مربوط به مودم را انتخاب نموده و با کلیک راست بر روی آن گزینه Properties را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب گزینه  Properties  صفحه ای به صورت شکل زیر برای شما باز خواهد شد.

در این قسمت با انتخاب گزینه Internet Protocol (TCP/IP) و دوبار کلیک بر روی آن صفحه‌ای برای شما باز خواهد شد.

در این صفحه شما می‌بایست تنظیمات Default Gateway را انجام دهید.

Default Gateway در اصل IP مودم شما می‌باشد.

IP مودم با توجه به نوع مودم به صورت پیش فرض موارد زیر می‌باشد :

ZyXEL=192.168.1.1

Asus=192.168.1.1

Paradyne=192.168.1.1

Symphony=192.168.1.1

Billion=192.168.1.254

Level One=192.168.1.254

در صورت نیاز ، با توجه به نوع مودم IP لازم را در این قسمت درج نمایید.

بعد از انجام این مورد مجدد Valid IP را Ping  نمایید .

در صورت نشان دادن پیغام Request timed out می‌بایست وارد کنسول مودم شده و تیک NAT داخل مودم را چک کنید. این مورد را می‌توانید با"ورود به"راهنمای کنسول مودم" انجام دهید.


  • Reply From

در صورت داشتن Reply از Valid IP ،این مورد به این معناست که ارتباط شما با اینترنت برقرار بوده و کانفیگ مودم شما به صورت صحیح می‌باشد.( به این مورد دقت فرمایید که در انتهای هر Reply ، Time و TTL وجود داشته باشد.)

 در مرحله بعد به سراغ Ping yahoo.com رفته و Yahoo را Ping می‌نماییم .

  • Ping yahoo.com
  • No Reply

این مورد در حالتی ست که DNS‌های ست شده بر روی سیستم شما به صورت صحیح نبوده و یا سرویس DNS شما به صورت صحیح کار نکند. ( در صورت داشتن اخطار بدهی نیز شما فقط Ping 85.15.1.10 را خواهید داشت و با Ping Yahoo به شما Reply نشان داده نخواهد شد )

 

برای تنظیم مجدد آنLocal Area Connection  مربوط به مودم را انتخاب نموده و با کلیک راست بر روی آن گزینه Properties را انتخاب نمایید.

بعد از انتخاب گزینه  Properties  صفحه‌ای به صورت شکل زیر برای شما باز خواهد شد.

در این قسمت با انتخاب گزینه Internet Protocol (TCP/IP) و دوبار کلیک بر روی آن صفحه‌ای برای شما باز خواهد شد.

در این صفحه شما می‌بایست تنظیمات DNS را با قرار دادن تیک آن به حالتUse the following DNS server address و تنظیم Preferred DNS Server و Alternative DNS Serverانجام دهید

 

DNS‌ های ست شده در این قسمت 85.15.1.10 و 85.15.1.12 می‌باشد.

Preferred  DNS Server: 85.15.1.10

Alternative DNS Server: 85.15.1.12

بعد از انجام این کار در صورتی که مجدد Ping yahoo را نداشتید با ورود به منویStart و راست کلیک بر رویMy Computer  گزینه Manage  را انتخاب کرده و با باز شدن صفحه Computer Management گزینه Services and Application را انتخاب می‌کنید.

در این قسمت با انتخاب گزینه Services سرویس‌های سیستم به شما نشان داده می‌شود.

در این قسمت گزینه DNS Client را انتخاب کرده و آن را Restart ‌کنید.


  • Reply From

در صورت داشتن Reply از سایت Yahoo این بدین معنی ست که ارتباط سیستم شما به صورت صحیح با اینترنت برقرار است.

( به این مورد دقت فرمایید که در انتهای هر Reply ، Time و TTL وجود داشته باشد.)

در صورتی که باز هم در باز کردن Page اینترنتی مشکل دارید تنظیمات مرورگر از جمله عدم وجود Proxy ، خالی نمودن Cache و در انتها ریست نمودن مرورگر را  با مراجعه به فایل"تنظیمات مرورگر"چک بفرمایید.

در صورتی که با بررسی تنظیمات مرورگر مشکل شما برطرف نگردید ، باز شدن سایت را با مرورگر دیگری تست بفرمایید.