• سرویس من دارای ترافیک تشویقی شبانه است و من دقیقا تا ساعت ۸ صبح که ترافیک مصرفی برای سرویس من رایگان است، مشغول دانلود کردن بودم، اما گزارش مصرف من نشان می‌دهد که ترافیکم مصرف شده است. مشکل چیست؟
      پیش از هر چیز مطمئن شوید که ساعت شما با time serverهای معتبر تنظیم شده است. همچنین از آن جایی که محاسبات مصرف کاربران در بازه­‌های مختلف زمانی انجام می­‌شود، این امکان وجود دارد که اگر کاربر به طور پیوسته به شبکه متصل باشد و مقدار دانلود زیادی را نیز در آخرین لحظه­‌های بازه رایگان انجام دهد، این مصرف در اولین سرکشی که در بازه غیر رایگان است، محاسبه شود. بازه­‌های سرکشی به طور معمول بین ۵ تا ۱۵ دقیقه­ است. به منظور جلوگیری از این اتفاق می­‌توانید به دو توصیه زیر عمل کنید:
      1. قبل از ساعت اتمام ترافیک رایگان، ارتباط PPPoE خود را قطع کنید.
      2. در ۱۵ دقیقه پایان ساعت رایگان، دانلود حجیم انجام ندهید.
    • در تبصره ۱ ماده ۲ شرایط استفاده از سرویس نوشته شده است: ".. میزان دریافت و ارسال سرویس‌­ها که در فرم تعرفه‌ها و وب سایت شاتل آورده شده ­است به صورت حداکثر بوده ­است و بسته به شرایط خط مشترک راه‌اندازی می­‌شود" آیا منظور این است که شاتل هر سرعتی که به من ارایه کند، حق اعتراض ندارم؟
      همان طور که متن تبصره نیز نوشته شده، بر "شرایط خط" مشترک تاکید شده است. اگر میزان نویز خط مشترک بالا باشد یا کیفیت سیم­‌کشی مناسب نباشد، ممکن است مودم به طور مقطعی یا دایمی، نتواند به اندازه سرعت سرویس UP شود. در این شرایط با توجه به این که تکنولوژی +ADSL2 قابلیت تطبیق سرعت دارد، امکان دارد مودم با سرعت کمتری UP شود. این جمله ناظر بر سرعت UP شدن مودم است.
    • نحوه تماس با پشتیبانی شاتل چگونه است؟
      در صورت بروز مشکل و رفع نشدن آن با دستورالعمل‌های یاد شده، می‌توانید به روش‌های زیر با پشتیبانی شاتل تماس بگیرید:
      • از طریق ارسال ایمیل به آدرس که به محض دریافت ایمیل از طرف کارشناسان پشتیبانی با شما تماس گرفته می‌شود.
      • تماس تلفنی از طریق شماره‌ تلفن ۰۲۱۲۳۰۸۹
      • در سایت Shatel.ir در قسمت گفت و گوی  آنلاین با کارشناسان پشتیبانی فنی به صورت آنلاین گفت و گو و سوال‌ها و مشکلات خود را مطرح کنید.
      • در سایت My.Shatel.ir بعد از Login کردن، در قسمت «صدای مشتری» با انتخاب گزینه «اعلام مشکل» مشکل خود را توضیح دهید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کارشناسان ما پاسخ‌گوی شما باشند.
    • چرا صفحه ارسال شده از شاتل برای مشترک قابل مشاهده نیست؟
      برخی از دلایل عبارت‌اند از:
      • استفاده نکردن از DNSهای شاتل (۸۵٫۱۵٫۱٫۱۰—۸۵٫۱۵٫۱٫۱۲)
      • استفاده نکردن از صفحات وب در هنگام استفاده از اینترنت. ممکن است مشترک در حال استفاده از ایمیل و یا مسنجر و… باشد.
      • در بعضی از موارد تنظیم شدن مودم، سبب می‌شودکه صفحه ارسالی را مشترک دریافت نکند (برای برطرف کردن این مشکل، مودم باید به حالت اولیه برگردد. Connection برروی ویندوز ساخته شود. (این مساله در صورتی که با هماهنگی پشتیبانی صورت بگیرد مناسب‌تر خواهد بود)
    • درهنگام دریافت پیغام‌های مالی از طرف شاتل چه اقدامی انجام دهیم؟
      شرکت شاتل ۲ نوع پیغام برای مشترکان خود ارسال می‌کند:
      • بنا به درخواست‌ برخی از مشترکان، برای مشاهده‌ی پیش فاکتور پیش از صدور فاکتور، چند روز قبل از پرداخت، به جز پیش فاکتور کتبی، صفحه‌ای برای مشترک ارسال می‌شود که توضیحات لازم درباره‌ی شارژ ماهانه در آن گنجانده شده است. این پیغام با توجه به راهنمایی‌های خود صفحه، ارتباط مشترک را بار دیگر به اینترنت امکان‌پذیر می‌سازد.
      • به هنگام بروز مشکلات مالی مشترک یک پیغام مالی برای وی ارسال می‌شود. در بعضی از موارد، صفحه‌ی ارسالی به مشترک به دلیل مشکلات مالی مشترک از بین نمی‌رود و مشترک باید در این رابطه با امور مشترکان در تماس باشد.
    • مودم connect است اما هیچ گونه send/receive انجام نمی‌شود. چرا؟
      تمام کابل‌هایی را که به مودم ADSL متصل شده است از مودم خارج و آداپتور برق را قطع کنید. ۵ دقیقه مودم را خاموش نگه دارید. آداپتور مودم را دوباره وصل کنید. در زمان نوسان برق، حتما مودم را خاموش کنید.
    • علامت ضربدر قرمز رنگ بر روی local area connection نشانه چیست؟
      کابل ethernet بین پورت ethernet پشت مودم و کارت شبکه کامپیوتر به صورت فیزیکی قطع شده است، کارت شبکه، کابل متصل به مودم و کارت شبکه، سوکت پشت کامپیوتر و مودم را بررسی کنید. (کابل اتصالی بین کامپیوتر و مودم باید STRAIGHT باشد)
    • ارتباط اینترنت برقرار است اما از طریق Outlook نمی‌توان Email ارسال/ دریافت کرد. چرا؟
      ابتدا از صفحه اصلی webmail یک email به خودتان ارسال کنید تا ارسال/ دریافت چک شود. در صورتی که در این قسمت مشکلی وجود داشت با میزبان وب خود تماس بگیرید.
      اگرoutlook شما در شبکه کار نمی‌‌کند ممکن است مشکل از تنظیمات شبکه شما باشد، بنابراین برای آزمایش، مودم خود را به یک تک کامپیوتر متصل کنید و outlook خود را روی آن کامپیوتر آزمایش کنید.
      در صورتی که ارسال در webmail بدون مشکل صورت گرفت و تنظیمات outlook هم صحیح بود، با پشتیبانی شاتل تماس بگیرید. برخی از سرویس‌های میزبانی وب اجازه‌ی ارسال mail را نمی‌دهند باید با میزبان تماس گرفته و IP خود را به آنان اعلام کنید تا اجازه ارسال داده شود.
    • عبارت Status در ADSL به چه معناست؟
      این مفهوم بیان‌گر امکان برقراری ارتباط اینترنت بر روی خط تلفن است. در مودم‌ها معمولا چراغ‌هایی با اسامی مختلف (status, link, sync, wan) در جلوی مودم وجود دارد که از طریق آن می‌توان از وضیعت سرویس ADSL آگاه شد.
      این چراغ همیشه باید به صورت ثابت و روشن باشد. خاموش بودن این چراغ و یا چشمک زدن آن به صورت ممتد بیان‌گر وجود اختلال در سیستم است.
      برای برطرف کردن مشکلات بیان شده باید به موارد زیر توجه کرد:
      • بررسی بوق خط تلفن (وصل است یا خیر). در صورت قطعی بوق تماس با ۱۷و اعلام خرابی و تماس با پشتیبانی شاتل برای انجام راهنمایی‌های لازم.
      • بررسی وضعیت سیم‌کشی مشترک و اطمینان از این که خط تلفن صحیح به پورت line مودم وصل شده باشد.
      • بررسی وجود دستگاه‌های برقی نویزساز در نزدیکی خط و مودم (دستگاه موبایل، فکس و…)
      • اطمینان از صحیح بودن اتصالات مودم، گوشی و خط تلفن ADSL به اسپلیتر (به قسمت آموزش استفاده از اسپلیتر مراجعه کنید)
      • وجود نویزگیر بر روی پریز تلفن می‌تواند سبب بروز مشکل شود. بنابراین ابتدا از وجود برق‌گیر (نویزگیر) بر روی پریزها اطمینان حاصل کنید و در صورت وجود آن را خارج کنید. (اطمینان حاصل کنید که دو شاخه ضد برق در مدار تلفن وجود ندارد.)
      • وجود صفر بند روی خط ADSL نیز می‌تواند موجب بروز مشکل درstatus شود.
    • هنگام connect شدن به اینترنت از طریق کانکشن pppoe، خطای Error678 گرفته می‌شود. این خطا به چه معناست؟
      برخی از عواملی که ممکن است سبب بروز این مشکل شود عبارت‌اند از:
      • تنظیم هم‌زمان pppoeروی مودم و ویندوز. (هنگامی که pppoe روی مودم تنظیم شده باشد و کانکشن pppoe بخواهد برروی ویندوز نیز تنظیم شود)
      • نصب نشدن صحیح درایور مودم در حالتی که مودم از طریق usb به کامپیوتر وصل شود.
      • تنظیمات اشتباه مودم مانند VPI/VCI.
      • وصل نبودن خط تلفن رانژه به پورتline مودم.
      • بروز قطعی در دیتای مرکز ارایه دهنده‌ی سرویس ADSL نیز می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. در این حالت مشترک نباید به تنظیمات اینترنت دست بزند و تا رفع مشکل باید منتظر بماند. درصورت رفع نشدن مشکل حتما با پشتیبانی شاتل تماس بگیرید.
    • هنگام connect شدن به اینترنت از طریق کانکشن pppoe، خطایError691 گرفته می‌شود. این خطا به چه معناست؟
      این خطا هنگامی که username & password اشتباه درج شود، رخ می‌دهد. در این شرایط پیشنهاد می‌شود که مشترک کانکشن pppoe روی ویندوز را دوباره بسازد وusername/password خود را مطابق آنچه در هنگام نصب تحویل داده شده، وارد کند. اگر به نتیجه دلخواه دست نیافتید، با پشتیبانی تماس بگیرید.
    • اختلالات تلفن بر روی +ADSL2 به چه دلیل است؟
      از آن جا که در تکنولوژیADSL، صدا و دیتا به صورت اشتراکی بر روی یک کانال، یعنی زوج سیم مسی انتقال داده می‌شوند، اگر شرایط لازم برای استفاده‌ی هم‌زمان برقرار نباشد، می‌توانند بر روی یکدیگر اثر منفی بگذارند.
      دراغلب موارد چنین مشکلاتی، به دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم در اتصال اسپلیتر به خط، گوشی و یا مودم است و یا ممکن است اسپلیتر خراب شده باشد.
      برای مشخص شدن مشکل، پیشنهاد می‌شود بر روی خطی که ADSLروی آن راه‌اندازی شده است، فقط مودم ADSL قرار گیرد، تمامی گوشی‌ها و اسپلیترهای موجود روی این خط جدا شوند و اینترنت تست شود.
      در صورت درست بودن سرویس، به کمک یک گوشی، اسپلیترها یکی یکی چک شوند. معمولا با این تست می‌توان اسپلیتر خراب را پیدا کرد.
      همچنین استفاده از گوشی‌ها و یا دستگاه‌های متعدد بر روی خطی که ADSLاز آن گرفته شده، ممکن است اختلالات این چنینی به وجود بیاورد. پیشنهاد می‌شود از خط ADSLاستفاده‌های جانبی زیاد صورت نگیرد.
    • علت قطع شدن بوق خط تلفن رانژه چیست؟
      مودم ADSL را از مدار خارج کنید. خط تلفن را چک کنید در صورتی که بوق آزاد شنیده نشد با ۱۷# تماس بگیرید و خرابی تلفن را ثبت کنید. چنانچه از طرف مخابرات برای شما کابل برگردان انجام شده باشد، حتما با پشتیبانی شاتل تماس بگیرید. اگر خط تلفن بوق آزاد داشت، کابل تلفن را به پورت line مودم وصل کنید و از خروجی مودم پورت phone را به گوشی تلفن وصل کنید. اگر بوق آزاد نداشت با شماره پشتیبانی تماس بگیرید.
    • علل قطعی‌های مکرر اینترنت +ADSL2 چیست؟
      قطع شدن سرویس به صورت پی در پی از دو عامل اصلی ناشی می‌شود:
      • وجود نویز برروی خط می‌تواند اختلالاتی را بر روی اینترنت ADSL به وجود بیاورد که این مساله می‌تواند در مخابرات و یا در محل مشترک باشد. نسبت سیگنال به نویز باید استاندارد و مناسب باشد.
        گفتنی‌ست نویزها واختلالات موقتی ممکن است قطعی پی در پی را به همراه داشته باشند.
      • وجود ویروس بر روی کامپیوتر و یا شبکه مشترک می‌تواند موجب به وجود آمدن این مشکل شود. ویروس می‌تواند عواملی مانند ارسال/دریافت بی‌‌دلیل دیتا و در نتیجه اشغال شدن پهنای باند، قطع و وصل شدن مکرر و مشکلات دیگر شود. یکی از راه‌های تشخیص ویروس در هنگام استفاده از اینترنت استفاده از دستور netstat-on است. این دستور باید در محیط command prompt اجرا شود.
      توجه:
      برنامه‌هایp2p از سرورهای شخصی افرادی که در آن شبکه عضو هستند، استفاده می‌کند و ممکن است در همان زمان فردی از همان شبکه در حال برداشت اطلاعات از رایانه شما باشد. به همین دلیل موجب می شود که کیفیت سرویس اینترنت کاهش یابد.
      بنابراین سرعت سرویس هرگز با این گونه برنامه‌ها (ایمیول- ای دانکی – کازا) سنجیده نمی‌شود.
    • تاثیرات نویز روی سرویس +ADSL2 چگونه است؟
      وجود نویز یکی از عواملی است که برروی خط ADSL اختلال ایجاد می کنند وباعث
      بروز مشکلات متعدد می‌شود.
      در سرویس ADSL نویز به دو صورت وجود دارد:
      • نویز به صورت شنیداری بر روی بوق خط تلفن.
      • نویز برروی خط ADSL که موجب افت کیفیت سرویس می‌شود.
      برای برطرف شدن نویز به صورت شنیداری برروی خط تلفن راهکاری ساده وجود دارد وآن استفاده از اسپلیتر (جدا کننده voice از data) است. نصب این ابزار بسیار ساده است و با استفاده از آن می‌توان، نویز موجود بر روی خط را برطرف کرد .
      درباره‌ی مورد دوم باید به این نکته اشاره کرد که سیستم‌ها و دستگاه‌هایی وجود دارند که برروی سرویس اینترنت اختلالاتی ایجاد می‌کنند و از کیفیت سرعت اینترنت می‌کاهند. برخی از عوامل ایجاد نویز عبارت‌اند از:
      • کلیه دستگاه‌های برقی (این دستگاه‌ها ممکن است بر روی ADSLاخلال ایجاد کنند)
      • وجود تلفن بی‌سیم، کالر آی دی و فکس بر روی خط رانژه
      • سیم‌کشی نامناسب و کنار هم قرار گرفتن سیم تلفن با سیم‌های برق
      • نزدیکی موبایل به مودم
      مشترکان می‌توانند با تماس با واحد پشتیبانی اطلاعات دقیقی درباره‌ی نویز خط خود به دست آورند.
    • اسپلیتر چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

      اسپلیتر ابزاری‌ست برای جدا کردن voiceو data از یکدیگر. از نظر فیزیکی قطعه‌ای‌ست کوچک با یک ورودی برای خط تلفن و دو خروجی برای گوشی تلفن ومودم ADSL.
      همان‌طور که می‌دانید یکی از مزایای سرویس ADSL استفاده هم‌زمان از اینترنت و تلفن است. برای جلوگیری از اختلال در دو سرویس (اینترنت و تلفن) نباید دستگاه‌های جانبی (تلفن، فکس و …) به صورت مستقیم بر روی خط تلفن قرار گیرند. (این بدان معناست که برای استفاده از هر دستگاهی که قرار است به صورت مستقیم بر روی خط وصل باشد، یک اسپیلیتر نیاز است.)
      اسپلیتر می‌تواند از اختلالات جانبی مانند نویز و قطع و وصلی تلفن و اینترنت جلوگیری کند.
      شکل زیر نمایان‌گر جای‌گیری صحیح مودم و اسپلیتر است.

      توجه:
      برای اتصال بعضی از مودم‌ها افزون بر اتصال اسپلیتر به دیگر خط‌ها، به مودم نیز باید اسپلیتر وصل شود.

    • نحوه برقراری اتصال مودم +ADSL2به خط تلفن چگونه است؟
      در پشت اکثر مودم‌های ADSL یک پورتline و یک پورتphone وجود دارد. به پورتline مودم باید خط تلفن رانژه وصل شود.
      چنانچه بخواهید از این خط در سانترال هم استفاده کنید و یا روی این خط گوشی قرار دهید، کافی‌ست خط تلفن رانژه را به پورت lineمودم ADSL وصل واز پورت phone مودم خطی دیگر برای اتصال به سانترال و یا گوشی استفاده کنید. در این حالت می توان به طو همزمان از ADSL و خط تلفن استفاده کرد.
      چنانچه مودم فاقد پورت phone باشد باید حتما از اسپلیتر برای اتصال خط به سانترال و یا گوشی استفاده کرد.
    • اصطلاح خط رانژه یعنی چه؟
      خط رانژه خط تلفنی است که می‌تواندvoice و data را هم‌زمان با هم روی یک خط منتقل کند. بنابراین قابلیت ارایه‌ی سرویس ADSL را داراست.
      قبل از این که بتوانید از خط تلفن خود به عنوان خط ADSL استفاده کنید باید این خط از طرف مخابرات و به درخواست شرکت ارایه دهنده‌ی سرویس، رانژه شود.
    • تنظیم pppoe روی سیستم عامل ویندوز XP چگونه است؟
      برای تنظیم pppeo روی ویندوز xp باید یک broadband connection (pppoe) به روش زیرساخته شود:
      ابتدا از طریق زیر به Network Connection می‌رویم:
      Start > Settings > Control Panel > Network Connection
      در این حالت پنجره زیر باز می‌گردد:

      در این وضعیت با انتخاب گزینه Create a New Connection (در قسمت سمت چپ بالا) پنجره زیر باز می‌شود:

      در این حالت با انتخاب گزینه Next به صفحه بعد وارد خواهیم شد:

      در این صفحه باید گزینه Connect to the Internet را انتخاب کنید و کلید NEXT را کلیک کنید. بلافاصله پنجره زیر باز خواهد شد. با انتخاب گزینه دوم "Set up my connection manually" شما قادر خواهید بود تا در مراحل بعد pppoe را تنظیم کنید.

      با توجه به صفحه جدید می‌توانید گزینه مربوط به pppoe را پیدا و آن را تنظیم کنید. در این صفحه نیز انتخاب دوم مورد نظر است. "Connect using a broadband connection that requires a user name and password"

      سپس گزینه Next را انتخاب کنید تا صفحه بعدی باز شود.

      در این صفحه شما باید یک نام برای کانکشن خود انتخاب کنید. در این حالت بهتر است از نام ART که مخفف آریا رسانه تدبیر است، استفاده شود تا کاربر همواره نام شرکت سرویس‌دهنده را مشاهده کند.

      پس از وارد کردن اسم و کلیک کردن بر روی Next صفحه بالا که برای ورود شناسه و رمز عبور کاربر طراحی شده است باز می‌شود. در این قسمت شما باید Username (شناسه کاربری) و Password (کلمه عبور) را مطابق با آنچه در هنگام نصب به شما تحویل داده شده است، وارد کنید. در این صفحه دو گزینه وجود دارد که انتخاب هر دو توصیه می‌شود.
      گزینه اول: با انتخاب این گزینه کانکشن ساخته شده برای Windows User فعلی، برای Userهای دیگر ویندوز این دستگاه نیز قابل اجرا می‌شود.
      گزینه دوم: برای تعیین آن است که این کانکشن،کانکشن اصلی ویندوز برای اتصال به اینترنت باشد یا خیر.
      سپس بر روی گزینه‌ی Next کلیک کنید. در صفحه جدید بر روی finish کلیک کنید.

    • تنظیمات مربوط به مودم به چه صورت است؟
      اکثر مودم‌ها را می‌توان به ۲ صورت تنظیم کرد: pppoe و bridge.
      چنانچه مودم در حالت pppoe قرار گیرد، لازم است تنظیماتی در مودم انجام شود. برای تنظیم مودم حتما با بخش پشتیبانی شاتل تماس بگیرید. در این حالت پس از تنظیم مودم، فقط کافی‌ست روی ویندوز تنظیمات مربوط بهIP address ، default gatway و DNS را رویlocal area connection مربوط به مودم ADSL انجام داد.
      اگر مودم در حالت bridge قرار گیرد، باید تنظیماتpppoe روی ویندوز انجام شود. برای این منظور چنان‌چه سیستم عامل،
      ویندوز XP و یاwindows server 2003 باشد باید یکbroadband connection(pppoe) به روشی که در ادامه گفته خواهد شد، در ویندوز ساخته شود. در غیر این صورت (در سیستم عامل‌های ۹۸، ME و ۲۰۰۰) باید از نرم افزارهای ویژه‌ای استفاده کرد.
    • نحوه اتصال مودم +ADSL2 به کامپیوتر چگونه است؟
      با توجه به نوع مودم اتصال می‌تواند از طریق usb یا ethernet و یا به هر دو شکل باشد. مودم‌هایی که دارای پورت ethernet هستند، قابلیت اتصال به هاب/سوییچ را نیز دارند.
      چنان‌چه اتصال مودم به کامپیوتر از طریق USB برقرار شود، حتما باید درایور مربوط به مودم را روی کامپیوتر نصب کرد.
      CD مربوط به درایور USB همراه با مودم تحویل داده می‌شود. همچنین شما می‌توانید درایور مربوط را از طریق سایت اینترنتی شاتل نیز دریافت کنید.
    • شرکت شاتل از چه مودم‌هایی برای ارایه‌ی خدمات +ADSL2 خود استفاده می‌کند؟
      شرکت شاتل در حاضر برای سرویس‌های اینترنت پرسرعت مودم‌های مارک ZyXEL ارایه می‌کند.
    • مزایای ADSL چیست؟
      • برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت (تا ۴۰ برابر سرعت برقراری ارتباط از طریق شماره‌گیری، ۲۵ مگابیت بر ثانیه دریافت و ۱٫۵ مگابیت بر ثانیه ارسال)
      • برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت بدون نیاز به شماره‌گیری
      • برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت بدون هزینه پالس مکالمه تلفن
      • برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت بدون مشغول شدن خط تلفن
      • برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت در حین مکالمه با تلفن
      • برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت برای ایجاد شبکه مجازی خصوصی (VPN)
      • برقراری ارتباط پر سرعت با اینترنت برای بهره‌گیری از امکانات ویدیویی و صوتی در اینترنت و ویدیو کنفرانس
      • استفاده از زوج سیم‌های تلفن معمولی (در واقع نیازی نیست از مرکز مخابراتی سیم‌کشی جدیدی انجام شود.)
      • استفاده هم‌زمان اینترنت، تلفن و یا فکس
      برای آشنایی بیش‌تر با ویژگی فناوری +ADSL2 نسبت به ADSL این‌جا کلیک کنید.
    • Digital Subscriber Line یا DSL به چه معناست؟

      DSL به معنای خط دیجیتال مشترک است که شیوه‌ای کم هزینه با سرعتی مطلوب برای استفاده از اینترنت است. با استفاده از خطوط تلفن معمولی می‌توان از این تکنولوژی استفاده کرد.
      ارتباط DSL از طریق سیم تلفن شما برقرار می‌شود بدون این که اختلالی در ارتباطات تلفنی به وجود آید. به شرط این که مودم همیشه به خط وصل و روشن باشد، ارتباط شما با اینترنت همیشه برقرار خواهد بود. در عین حال این کار برای مکالمات تلفنی مشکلی پیش نمی‌آورد.
      پس از برقراری ارتباط هزینه ثابت خط ADSL به شکل ماهانه و با توجه به پهنای باند و سرویس دریافتی، محاسبه می‌شود.
      هزینه تلفن تنها در صورت استفاده از تلفن محاسبه می‌شود و ربطی به استفاده از خط ADSL ندارد.
      سرعت تبادل دیتا در ADSL به صورت نامتقارن است. یعنی سرعت دریافت و ارسال اطلاعات برابر نخواهد بود.